لینک های دسترسی

Breaking News

بانک مرکزی افغانستان خواستار تعامل و همکاری با جامعۀ جهانی شد


در پی تداوم کمک‌های بشردوستانۀ بین‌المللی به افغانستان، بانک مرکزی این کشور بار دیگر از جامعه جهانی خواستار همکاری و تعامل در سایر زمینه‌ها شده است.

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که در ادامه کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به این کشور به تاریخ ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) بسته دیگری به مبلغ ۴۰ میلیون دالر کمک نقدی به کابل رسیده است.

این بانک با استقبال کمک‌های نقدی بشردوستانه جامعه جهانی گفت که از ورود ارز به افغانستان از راه‌های قانونی و اصولی استقبال می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که در سایر زمینه‌ها نیز "با افغانستان تعامل و همکاری داشته باشد".

در اعلامیۀ بانک مرکزی افغانستان با بیان اینکه این مبلغ پول به یکی از بانک‌های تجارتی سپرده شده، گفته است: "رهبری د افغانستان بانک معتقد است که ارایه کمک‌های بشردوستانه از طریق سکتور بانکی باعث ایجاد شفافیت و سهولت در رساندن کمک‌ها به مردم می‌شود."

طالبان در حالی خواستار تداوم کمک‌ها به افغانستان از طریق سیستم بانکی شده ‌اند که نظام بانکی این کشور در ماه‌های اخیر در حال فروپاشی بوده و روند بانکداری طی یک سال گذشته به حالت عادی بازنگشته است.

پیش از این سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی خواستار اقدام فوری برای فعال نگه داشتن بانک‌های افغانستان شده بود. سازمان ملل متحد هشدار داده است که افزایش ناتوانی مردم در پرداخت قروض شان، کاهش ذخایر بانکی و کمبود نقدینگی ممکن است باعث فروپاشی سیستم مالی افغانستان در چند ماه آینده شود.

بحران اقتصادی در افغانستان پس از آن به اوج خود رسید که نزدیک به ده میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور به ویژه در ایالات متحده منجمد شد.

در نشست تاشکند، طالبان با برجسته‌کردن بحران انسانی در افغانستان، از جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده خواست تا دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را آزاد کند.

خبرگزاری رویترز اخیراً به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که امریکا و طالبان پیشنهادات خود را در رابطه با آزادسازی میلیاردها دالر وجوه بانک مرکزی افغانستان که در خارج از این کشور مسدود شده است، به یکدیگر ارایه کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که هر دو طرف در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند اما همچنان اختلافات عمیقی بین دو طرف وجود دارد.

همچنان حکومت ایالات متحده گفته است که ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را به یک صندوق امانت پولی در سویس می‌سپارد تا برای کمک و بهبود اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.

وزارت مالیۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) ضمن بیان این مطلب گفت که این پول در اختیار بانک مرکزی افغانستان که از سوی طالبان اداره می‌شود، قرار داده نمی‌شود.

صندوق امانت پولی جدید افغانستان مستقر در شهر ژنیو سویس مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده چون چاپ پول خواهد بود.

XS
SM
MD
LG