لینک های دسترسی

Breaking News

روند انتقال گندم از هند به افغانستان آغاز شد – مقام‌ها


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

سفارت افغانستان در دهلی‌نو گفته است که روند انتقال نخستین مرحلۀ هزاران تن گندم از کمک‌های هند به مردم افغانستان روز سه‌شنبه ۲۲ فبرروی (سوم حوت) آغاز شد.

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در دهلی‌نو، در صفحۀ تویترش نگاشته است که پس از چهار ماه تلاش در نهایت این روند آغاز شد و قرار است در مرحلۀ نخست ۵۰هزار تن گندم توسط ده‌ها موتر باربری از خاک پاکستان به افغانستان انتقال داده شود.

پیش از این هند گفته بود که ۵۰۰هزار تن گندم را به هدف جلوگیری از بحران بشری در افغانستان کمک خواهد کرد.

کابینهٔ پاکستان به تاریخ ۲۳ نومبر ۲۰۲۱ (دوم قوس) به هند اجازه داد تا از قلمرو زمینی آن کشور گندم کمکی را به افغانستان انتقال دهد.

سفیر افغانستان در هند از کمک دولت هند به مردم افغانستان قدردانی کرده و گفته است که این کمک‌های بشری هند در حالی به افغانستان انتقال می‌یابد که در حال حاضر، بیش از ۲۰ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.

آقای ماموندزی همچنین از تلاش‌های برنامۀ غذایی جهان سازمان ملل متحد برای انتقال گندم از هند به افغانستان ابراز امتنان کرده و گفته است که امیدوار است در آینده هیچ مانعی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه وجود نداشته باشد.

ممانعت پاکستان برای انتقال گندم هند از خاک این کشور یکی از عوامل تاخیر انتقال این کمک‌ها به افغانستان عنوان شده است.

اسلام‌آباد از سال‌ها به این‌سو به هند اجازه نداده است کالا‌های تجارتی و یا غیر تجارتی را از طریق قلمرو پاکستان به افغانستان بفرستد.

منازعه، خشک‌سالی، شیوع کروناویروس و کاهش کمک‌های بین‌المللی موجب شده است تا میلیون‌ها شهروند افغانستان با فقر و گرسنگی مفرط مواجه شوند.

پیش از این برنامهٔ غذایی جهان گفته بود که در چهار سال گذشته، خشک‌سالی موجب شده تا قیمت مواد خوراکی در افغانستان به گونهٔ کم سابقه افزایش پیدا کند و نزدیک به ۴۰ درصد محصولات گندم به دلیل خشک‌سالی در این کشور از بین رفته است.

برنامهٔ غذایی جهان افزود که افغانستان با کمبود ۲.۵ میلیون تن گندم مواجه است و فقط پنج در صد جمعیت آن کشور قادر است غذای کافی بخورد.

XS
SM
MD
LG