لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در ماه جنوری برای ۴۵۰هزار زن و دختر خدمات صحت باروری ارایه کرده‌ایم


صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که تنها در ماه جنوری سال جاری میلادی، برای ۴۵۰هزار زن و دختر در سراسر این کشور خدمات صحی باروری ارایه کرده است.

این ادارۀ ملل متحد روز یکشنبه پنجم مارچ (۱۴ حوت) در پیامی در تویتر گفت که این خدمات صحی باروری توسط صدها کارمند صحی زن برای مادران ارایه شده است.

این ادارۀ ملل متحد افزوده است: "در ماه جنوری، ما با ۱۴۰۱ کارمند صحی زن کار کردیم تا به ۴۵۰هزار زن و دختر برسیم و از زایمان مصوون و حمایت روانی اجتماعی برای افراد نیازمند اطمینان حاصل کنیم."

ملل متحد تاکید کرده است که آنان برای ارایه خدمات صحی به هزاران زن و دختر، به ویژه مادران، در سراسر افغانستان ادامه می‌دهند.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شد و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه شده است.

ملل متحد تخمین می‌زند که هر ماه، ۲۴هزار زن در مناطق دورافتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و به پرستاران ماهر چون قابله‌ها نیاز دارند. بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مورد مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بیشترین مرگ‌و‌میر مادران را در آسیا دارد.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همچنان گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳.۵ میلیون زن و دختر، به شمول مادران و کودکان، از طریق بیش از ۶۰۰ مرکز صحی مربوط به این اداره، به خدمات صحی دسترسی داشته اند.

پیش از این، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته بود که برای ارایۀ خدمات صحی بهتر در نقاط دوردست افغانستان، این ادارۀ ملل متحد با شرکایش ۱۸ پروژه صحی را در ۱۲۱ ولسوالی ۳۱ ولایت افغانستان تطبیق می‌کند.

این در حالی است که افزون بر ممنوعیت دختران و زنان از آموزش و کار در ادارات غیردولتی توسط طالبان، شورای طبی افغانستان زیر ادارۀ این گروه، امتحان دختران فارغ‌التحصیل طب را تا "امر ثانی" تعلیق کرده است.

پیش از این، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با نکوهش تصمیم طالبان مبنی بر منع تحصیلات عالی دختران و کار زنان در موسسات غیرحکومتی گفته بود که با این کار طالبان نیم نفوس افغانستان را نادیده می‌گیرند.

ناتالیا کانم، مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد، به تاریخ ۲۶ دسمبر ۲۰۲۲ (پنجم جدی) با نشر بیانیه‌ای گفت که این گونه تصامیم نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد زنان را کلید پاسخ‌گویی موثر بشردوستانه بیان کرده و گفته بود که هر ماه ۲۴هزار زن در مناطق دشوارگذر افغانستان زایمان می‌کنند و این مادران برای زایمان مصوون به خدمات صحی نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG