لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: بیش از دو میلیون زن در مناطق مرکزی افغانستان به خدمات پایدار باروری نیاز دارند


صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان با ابراز نگرانی گفته است که در حال حاضر، بیش از دو میلیون زن تنها در مناطق مرکزی این کشور به خدمات پایدار باروری نیاز دارند.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز دوشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) گفته است که نیازها به خدمات بهداشتی به دلیل شیوع بیماری‌های فصلی در میان زنان و کودکان در بخش‌های مرکزی افغانستان افزایش یافته است.

ملل متحد اضافه کرده که به تلاش‌هایش برای ارایۀ خدمات بهداشتی برای افغان‌ها و به ویژه زنان در نقاط دوردست این کشور ادامه می‌دهد.

صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان تاکید کرده است که در حال حاضر، تیم‌های صحی این سازمان در نقاط مختلف افغانستان مصروف ارایۀ خدمات بهداشتی به شهروندان این کشور اند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، تنها در ماه گذشته میلادی، حدود ۵۰ تیم صحی این سازمان به ۱۵۶هزار نفر به شمول زنان در سراسر این کشور رسیدگی کرده اند.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه شد.

ملل متحد تخمین می‌زند که هر ماه، ۲۴هزار زن در مناطق دورافتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و که به پرستاران ماهر چون قابله‌ها نیاز دارند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مورد مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بیشترین مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

پیش از این، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد گفته بود که برای ارایۀ خدمات صحی بهتر در نقاط دوردست افغانستان، این ادارۀ ملل متحد با شرکایش ۱۸ پروژه صحی را در ۱۲۱ ولسوالی ۳۱ ولایت افغانستان تطبیق می‌کند.

این ادارۀ ملل متحد همچنان گفته بود که آنان کمک‌های شان را جهت کمک به مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران به خدمات صحی گسترش می‌دهند.

XS
SM
MD
LG