لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت در مورد بسته‌ماندن مکاتب دختران در افغانستان بحث می‌کند


نمایندگی ناروی در سازمان ملل متحد می‌گوید که شورای امنیت این سازمان، در رابطه به بسته‌ماندن مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان اجلاسی را دایر خواهد کرد.

این نمایندگی روز جمعه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) در تویترش نوشته که قرار است این نشست امروز برگزار شود.

روز چهارشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) سال نو تعلیمی در کابل و مناطق سردسیر افغانستان آغاز شد، اما دختران دوره متوسطه و لیسه اجازه نیافتند که به دروس شان ادامه دهند.

عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان، به خبرنگاران گفت که بر اساس فیصلۀ رهبری طالبان تصمیم گرفته شده که مکاتب دوره متوسطه و لیسه تا اطلاع ثانوی تعطیل باشند.

آقای رایان افزود: "هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی در این زمینه طرح جامع ترتیب شد، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی به مکاتب متذکره اطلاع داده شود"

اما آقای رایان مشخص نکرد معیار های که طالبان برای بازگشایی مکاتب دختران تعیین کرده اند، چه زمانی به منصهٔ اجرا گذاشته خواهد شد.

این در حالی است که قبلاً ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی یکی از سخنگویان طالبان،‌گفته بود که با آغاز سال جدید تعلیمی، همۀ مکاتب به روی دختران و پسران باز خواهد شد.

بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه، واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشته است.

حزب موج تحول افغانستان این تصمیم طالبان را تاسف‌بار و خلاف توقع مردم افغانستان و جامعۀ جهانی خوانده است.

این حزب روز جمعه یک در نشست خبری گفت که چنین اقدامات، افغانستان را بیشتر در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار می‌دهد.

در اعلامیه‌ای این حزب آمده است: "مسدود ماندن مکاتب دخترانه خلاف ارزش‌های اسلامی و خلاف روحیه جهانی است. دین مبین اسلام به فراگیری تعلیم و تحصیل به دور از جنسیت تاکید دارد."

اعضای این حزب خواستار بازگشایی بی‌درنگ مکاتب دوره لیسه و متوسطه به روی دختران شدند.

سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از ممنوعیت نامحدود دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم برای بازگشت به مکتب، ابراز تاسف و نگرانی کرده است.

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ناروی و نمایندۀ اتحادیه اروپا در اعلامیه‌ای مشترک این اقدام طالبان را نکوهش کرده و خواستار لغو آن شده اند.

در این اعلامیه که روز پنجشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) نشر شد، آمده است که این اقدام خلاف تعهدات داده شدۀ طالبان به افغان‌ها و جامعۀ جهانی است. اعلامیه گفته است که جامعۀ جهانی به این امید شش ماه آموزگاران را معاش داد که تمام مکاتب باز می‌شود.

در این اعلامیه همچنین آمده است: "ما از طالبان می‌خواهیم که بی‌درنگ فیصلۀ شان را لغو کنند. این فیصله به دختران آسیب می‌زند و عواقب ناگوار خواهد داشت. این امر انسجام اجتماعی و رشد اقتصادی افغانستان، چشم‌انداز پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو افتخارآمیز و بازگشت افغان‌ها از خارج را آسیب می‌زند".

طالبان هنوز به واکنش‌های ملی و بین‌المللی در زمینۀ بسته‌ماندن مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دختران هنوز پاسخ نداده است، اما بر اساس گزارش‌ها، وزارت معارف طرح بازگشایی این مکاتب را به ریاست‌الوزرای حکومت طالبان فرستاده است.

XS
SM
MD
LG