لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا خواهان استعفای رییس جمهور غنی نشده است 


رییس جمهور غنی در گذشته گفته بود که به خاطر تامین صلح و ثبات افغانستان حاضر به هر گونه قربانی است
رییس جمهور غنی در گذشته گفته بود که به خاطر تامین صلح و ثبات افغانستان حاضر به هر گونه قربانی است

وزارت خارجهٔ امریکا می‌گوید که واشنگتن خواهان استعفای رییس جمهور افغانستان نشده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه ۱۲ آگست (۲۱ اسد) به صدای امریکا گفت که "ایالات متحده از رییس جمهور غنی تقاضای استعفا را نکرده است و شایعاتی که نشر شده است، کاملاً نادرست است."

این سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین گفت که "تصامیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور [افغانستان] را رهبری کند، مربوط به افغان ها است."

اظهارات این مقام وزارت خارجه امریکا یک روز پس از آن بیان شد که عمران خان، صدر اعظم پاکستان، گفت که رهبران طالبان به وی گفته اند تا زمانیکه محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان باشد، آن گروه حاضر به مذاکره صلح نخواهد شد.

صدر اعظم پاکستان روز چهارشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) به جمعی از خبرنگاران خارجی در منزلش در اسلام آباد گفت: "سه-چهار ماه پیش که رهبران ارشد طالبان به پاکستان آمده بودند، تلاش کردم آنان را [به صلح] ترغیب کنم...شرط [طالبان] این است تا زمانیکه اشرف غنی آنجا [در قدرت] باشد، ما [طالبان] با حکومت افغانستان مذاکره نخواهیم کرد."

عمران خان در حالی از قول رهبران طالبان سخن گفت که وی به تاریخ ۲۹ جولای در پاسخ به پرسش یک خبرنگار افغان پیرامون عملکرد طالبان در افغانستان گفت: "ما سخنگوی طالبان نیستیم."

تماس وزیر خارجه و دفاع امریکا با رییس جمهور غنی

در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه با نشر اعلامیه ای گفت که انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، و لوید آستن، وزیر دفاع این کشور، روز پنجشنبه از طریق تلیفون با رییس جمهور غنی تماس گرفتند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در این اعلامیه گفته است که وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده در جریان تماس شان با آقای غنی تاکید کردند که واشنگتن برای امنیت و ثبات افغانستان در برابر خشونت های گروه طالبان، در تعامل باقی خواهد ماند.

به گفتهٔ سخنگوی وزارت خارجه امریکا، بلینکن و آستن در این تماس همچنین رییس جمهور غنی را مطلع ساختند که با در نظر داشت اوضاع امنیتی در حال تحول افغانستان، ایالات متحده شمار افراد ملکی خود را در کابل کاهش می دهد.

با آنهم در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که وزیران دفاع و خارجه ایالات متحده تاکید کردند که واشنگتن متعهد است تا "روابط قوی دیپلوماتیک و امنیتی خود را با حکومت افغانستان حفظ کند."

این دو مقام امریکایی در جریان تماس تیلفونی شان با آقای غنی بار دیگر تاکید کردند که ایالات متحده هنوز هم از راه حل سیاسی منازعه افغانستان حمایت می کند.

تسریع پرواز متقاضیان ویزه خاص مهاجرت

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین در این اعلامیه گفته است که آقای بلینکین و آقای آستن به رییس جمهور غنی گفته اند که امریکا روند پرواز ها را برای واجدین شرایط ویزۀ خاص مهاجرت (SIV) را برای شهروندان افغانستان سرعت می بخشد.

قبل از این،​ وزارت خارجه ایالات متحده روز سه شنبه دهم اگست (۱۹ اسد) گفت از ۳۰ جولای تا ۱۰ اگست، نزدیک به ۱۰۰۰ شهروند افغانستان پس از دریافت ویزۀ خاص مهاجرت​ همراه با اعضای خانواده های شان به امریکا رسیده اند.

شهروندان افغانستان که قوای امریکایی و یا حکومت ایالات متحده را در افغانستان کمک کرده اند، نخست به کمپ نظامی فورت لی واقع در ایالت ورجینیا انتقال داده می‌شوند و پس از طی مراحل اداری، زندگی نو شان را در امریکا آغاز می‌کنند.

نخستین گروه این ترجمانان افغان و اعضای خانواده‌‌های شان در یک پرواز ویژه به تاریخ ۳۰ جولای (هشتم اسد) تحت برنامهٔ "عملیات پناه متحدین" وارد ایالات متحده شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که ۶۰ درصد آنعده از شهروندان افغان که به کمپ لی فورت جابجا شده بودند، حال از این کمپ نظامی بیرون شده اند و به کمک برنامه پذیرش مهاجرت ایالات متحده، زندگی نو شان را در امریکا آغاز کرده اند.

مقام‌ های امریکایی گفته اند که تا اکنون حدود ۷۰ هزار افغان از طریق دریافت ویزۀ ویژه مهاجرت به امریکا آمده و در حال حاضر حدود ۱۸ هزار افغان دیگر برای دریافت این ویزه درخواست داده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تازگی قانونی را توشیح کرد که بر اساس آن ۸۰۰۰ ویزۀ اضافی و ۵۰۰ میلیون دالر بودجه برای انتقال اضطراری، اسکان مجدد و ارایه سایر خدمات ضروری به همکاران افغان نظامیان امریکایی فراهم خواهد شد.

بر اساس برنامه‌های ویزۀ ویژه مهاجرت (SIV) و اولویت دو (P2)، افغان‌هایی که با نظامیان و ادارات دولتی امریکا، پروژه‌‌های تمویل شده از سوی این کشور و رسانه‌‌ها و نهادهای غیر دولتی مستقر در امریکا کار کرده اند، مستحق دریافت ویزۀ مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می ‌شوند.

XS
SM
MD
LG