لینک های دسترسی

Breaking News

مقام پنتاگون: طالبان ممکن تا ۳۰ روز کابل را منزوی کنند 


جنگجویان طالبان در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، که روز چهارشنبه به کنترول این گروه در آمد
جنگجویان طالبان در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، که روز چهارشنبه به کنترول این گروه در آمد

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داده است که طالبان ممکن قادر باشند تا در ظرف ۳۰ روز کابل را در انزوار قرار دهند.

این مقام پنتاگون که نخواست نامش در گزارش ذکر شود،​ همچنین گفته است که جنگجویان طالبان قادر خواهند بود تا در مدت ۹۰ روز پایتخت افغانستان را نیز تصرف کنند.

این مقام پنتاگون روز چهار شنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) به خبرگزاری رویترز همچنین گفته است که ارزیابی تازه بر اساس سرعت پیشروی گروه طالبان پس از آغاز روند خروج کامل قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان صورت گرفته است.

با آنهم این مقام امریکایی گفته است که این "یک نتیجه گیری قطعی نیست" و قوای امنیتی افغانستان می‌تواند با "مقاومت بیشتر وضعیت را معکوس" کند.

رویترز از قول یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز گزارش داده است که در حال حاضر گروه طالبان ۶۵ در صد قلمرو افغانستان را در کنترول خود دارد. به گفتۀ این مقام اروپایی، گروه طالبان در مدت سه ماه گذشته مراکز ۱۱ ولایت را در سراسر افغانستان یا به تصرف خود آروده است و یا با تهدید مواجه کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، هشتمین ولایتی است که روز چهار شنبه ۱۱ آگست (۲۰ اسد) به کنترول گروه طالبان در آمد.

در همین حال، منابع غربی به رویترز گفته اند که با افزایش خشونت ها در سراسر افغانستان، موج تازه از بیجا شدگان وارد شهر کابل شده اند. این منبع غربی گفته است که تا حال مشخص نیست که آیا جنگجویان گروه طالبان نیز در لفافۀ بیجاشدگان وارد کابل شده اند یا خیر؟

این منبع غربی گفته است که "ترس وجود دارد که بم گذاران انتحاری"وارد مناطق دپلوماتیک شوند و گروه طالبان با راه اندازی حملات انتحاری اطمینان حاصل کند که همه ماموریت‌های دیپلوماتیک در نخستین فرصت کابل را ترک کنند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این گونه اظهارات قابل قبول نیست و طالبان نمی‌توانند کابل را تحت تاثیر خود قرار دهند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت که چنانچه رویترز گزارش داده، وضعیت آن گونه نیست. او گفت: "نیروهای امنیتی افغانستان اعم از اردو، پولیس و امنیت ملی با تشریک مساعی همه آمادگی را نه تنها در کابل، بلکه در همه ولایات به خاطر دفع حملات تروریستان گرفته اند."

اخراج کارمندان دیپلوماتیک از کابل

رویترز همچنین از قول پنج منبع امنیتی که هویت آنان در گزارش ذکر نشده است، گزارش داده است که ماموریت‌های دیپلوماتیک مقیم کابل تلاش می‌کنند تا همه کارمندان خود را به سرعت از کابل بیرون کنند.

یکی از این منابع گفته است که به شرکت های هوایی بین المللی نیز گفته شده است تا کارمندان خود را از کابل خارج کنند.

اما در عین حال، شهر کابل در چند روز گذشته شاهد موج تازه از بیجا شدگان داخلی بوده است که به دلیل هراس از جنگ میان قوای حکومتی و گروه طالبان از نقاط مختلف افغانستان به این شهر با جمعیت حدود شش میلیون نفر سرازیر شده اند.

تخمین مقام‌های امریکایی از انزوای کابل در ظرف ۳۰ روز و تصرف آن در مدت ۹۰ روز توسط گروه طالبان در حالی صورت گرفته است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، صبح چهار شنبه به شهر مزار شریف سفر کرد و با شماری از شخصیت های با نفوذ از جمله با مارشال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق، جمعه خان همدرد و برخی از چهره‌های سیاسی و جهادی در بارۀ وضعیت امنیتی در ولایات شمال دیدار و گفتگو کرد.

رییس جمهور غنی دو هفته قبل نیز گفت که پلان امنیتی را طرح ریزی کرده است که موجب خواهد شد وضعیت امنیتی در ظرف شش ماه تغییر کند--اما از جزییات طرح اش چیزی بیان نکرد.

XS
SM
MD
LG