لینک های دسترسی

Breaking News

سی سالگی فروپاشی دیوار برلین


سی سال از فروپاشی دیوار برلین می گذرد؛ دیواری که نه تنها آلمان، بلکه بخش اعظم جهان را به دو بخش تقسیم کرده بود.

دیوار برلین در سال ۱۹۶۱ ساخته شد و برای ۲۸ سال، آلمان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد.

این دیوار حدود سه و نیم متر ارتفاع داشت و طول آن حدود ۱۵۵ کیلومتر بود.

در سال ۱۹۴۵ در جریان جنگ جهانی دوم رژیم نازی سقوط کرد و زمین های را که آلمان نازی در جریان جنگ در شرق اروپا از جمله در پولند و روسیه تصرف کرده بود، از دست داد.

تا سال ۱۹۴۹ آلمان غربی به رهبری ایالات متحده توسط قوای متحدین و آلمان شرقی توسط قوای اتحادیه شوروی اداره می شد تا آنکه دو دولت آلمان شرقی و آلمان غربی به وجود آمد. در آلمان شرقی نظام سوسیالیستی و در آلمان غربی نظام سرمایه داری حکمفرما شد.

اتحاد دوباره آلمان در نتیجه کوشش رهبران آلمان غربی، جامعه جهانی به رهبری ایلات متحده امریکا، اتحاد شوروی سابق به رهبری گورباچف و همچنان حمایت فرانسه و بریتانیا ممکن شد.

در نهم نوامبر ۱۹۸۹ مردم آلمان توانستند با استفاده از نهضت "گلاسنوست" یا شفافیت و"پروسترواکا " یا بازسازی، میخاییل گورباچف، رهبر اتحاد شوروری سابق و همچنان حمایت مردمپولندی و هنگری به شکل صلح آمیز دو کشور آلمان شرقی و غربی را به یک آلمان واحد مبدل سازند.

بخشی از دیوار برلین که در روبروی دروازۀ براندنبورگ قرار داشت در سال ۱۹۸۹ برچیده شد. دروازه براندنبورگ نقطه اتصال برلین شرقی و غربی بود.

این دیوار در سال ۱۹۸۹ ویران شد. قسمت هایی از این دیوار اکنون در موزیم برلین نگهداری می شود.در ۳۰ امین سالروز فروپاشی این دیوار، انگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رهبران پولند، هنگری، سلواکیا و جمهوری چک نیز در برنامۀ تجلیل از این روز در "برناوور شتراسی" جاییکه هنوز بقایای دیوار برلین وجود دارد، حضور به هم رسانیدند.

خانم مرکل گفت که جنگ برای آزادی، هنوز در سرتاسر جهان پایان نیافته است.

او گفت: "نهم نومبر که منعکس کنندۀ لحظات تلخ و سرور در تاریخ ما است، این موضوع را تداعی می کند که باید با نفرت، تبعیض نژادی و یهودستیزی قاطعانه مبارزه کنیم. این مهم از ما می خواهد تا هر آنچه در توان داریم در دفاع از آزادی، دموکراسی، کرامت انسانی و حاکمیت قانون، انجام دهیم."

XS
SM
MD
LG