لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون: ده‌ها هزار ناظر داخلی و خارجی از انتخابات نظارت می‌کنند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که تمام آمادگی‌های تخنیکی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گرفته شده است.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز جمعه ۲۷ سپتمبر (۵ میزان) در نشست خبری گفت که این کمیسیون برای برگزاری بهتر انتخابات برای ۱۴۴ هزار و ۱۴۶ نفر کارت نظارت توزیع کرده است.

به گفتۀ وی در میان این نهادها ۷۴ نفر مشاهدین خارجی و ۸۵ نفر دیگر کارمندان بین‌المللی استند.

او گفت که انتخابات به روز شنبه در ۴۴۶ واحد اداری برگزار می‌شود که به بیشتر واحدها مواد انتخاباتی رسیده و تنها ۱۰۲ واحد اداری باقی مانده که تا پایان امروز تمام مواد منتقل خواهد شد.

آقای ننگ افزود که برای نظارت و مشاهده از انتخابات به ۲۰۶ نهاد ملی و بین‌المللی اعتبارنامه توزیع شده است.

او افزود: "از طریق شما به همکاران خود، ناظرین و مشاهدین می‌گویم که در روز انتخابات بی‌طرفی را حفظ و کوشش کنند که شفایت انتخابات را تضمین کنند. طوری که ما به مردم افغانستان تعهد کرده ایم که تمام ما با بی‌طرفی این انتخابات را مدیریت می‌کنیم و نظارت می‌کنیم. ما کاملاً آمادگی داریم."

بسم‌الله وزیری، لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان در این نشست خبری گفت که با کمیسیون انتخابات و سایر نهادهای امنیتی به طور مشترک آمادگی کامل برای تامین امنیت انتخابات گرفته شده است.

در حالی که طالبان روز گذشته از برهم‌ زدن انتخابات هشدار داد، اما جنرال وزیر گفت که طالبان توان این کار را ندارند.

او افزود: "اگر آنها این نیت را دارند که هرج و مرج ایجاد کنند و حق مردم افغانستان را به قیمت خون شان بگیرند، هیچ امکان ندارد."

خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که حمله بر پیکارهای انتخابات امسال ۹۵ درصد کاهش یافته است.

او دلیل این کاش را آمادگی و تدابیر نهادهای امنیتی خواند: "در سال ۲۰۱۴ بر مبارزات انتخابات ۹۴ حمله انجام شده بود و امسال ما هشت حمله بر پیکارهای انتخاباتی داشتیم. پنج سال قبل ما ۹۴ حمله بر کمپاین‌ها داشتیم."

با این حال، ناظران باور دارند که یکی از دلایل کاهش حملات، کم بودن تعداد برنامه های انتخاباتی امسال در مقایسه با انتخابات قبلی بوده است.

XS
SM
MD
LG