لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار حکمتیار در آستانۀ انتخابات: ما را وادار به انتخاب راه‌های دیگر نکنید


گلبدین حکمتیار، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده است که در صورت بروز تقلب در انتخابات آخر هفته، راه‌های مسالمت‌آمیز را کنار خواهد گذاشت.

آقای حکمتیار گفت که بازگشت او به کابل، انتخاب "راه مسالمت‌آمیز مبارزه به خاطر تغییر وضعیت" بود. او گفته است که در صورتی که به رای مردم احترام نشود، آماده است تا "راه‌های دیگر" را انتخاب کند.

او گفت: "از سنگر گرم، به سنگر انتخابات آمدیم. انتخابات را برای تغییر نظام، به عنوان یک راه آسان انتخاب کردیم. ولی اگر ببینیم که تقلب صورت گرفته... ما این نتایج را نمی‌پذیریم. (در آن صورت) منتظر عکس‌العمل بالاتر از انتظار خود باشید. منتظر عکس‌العمل شدید ملت ما."

نیروهای تحت رهبری آقای حکمتیار تا سه سال پیش به شکل فعال در برابر حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور می‌جنگیدند.

اما براساس تفاهم‌نامۀ صلح که به تاریخ ۸ میزان ۱۳۹۵ میان حکومت وحدت ملی افغانستان و آقای حکمتیار امضا شد، گلبدین حکمتیار از جنگ دست کشید و گفت که حاضر است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

آقای حکمتیار در تازه‌ترین اظهارات خود اما نسبت به بازگشت به سال‌های پیش از امضای این تفاهم‌نامه هشدار داده است.

او می‌گوید: "ما را از آمدن پشیمان نکنید. ما را از رفتن به انتخابات پشیمان نکنید. ما را وادار به انتخاب راه‌های دیگر نکنید. می‌توانیم و تجربه‌اش را هم داریم."


این اظهارات واکنش‌های تندی را برانگیخته است. از جمله پیتر پروگل، سفیر آلمان در کابل در صفحه تویتر خود نوشته است که آقای حکمتیار نسبت به این اظهارات خود باید تحت پیگرد قرار بگیرد.

آقای پروگل نوشته است: "من اظهارات حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنم! هشدار به استفاده از خشونت، کاملا غیرقابل قبول است و او را از حضور در یک روند دموکراتیک سلب صلاحیت می‌کند و نیاز است از سوی مقامات مسوول مورد پیگرد قرار گیرد."

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: "به عنوان یک شهروند، از صحبت‌های نفرت‌انگیز و عوام‌فریبانۀ حکمتیار که روایت ۳۰ سال پیش خود را با استفاده از جمهوریت ما پیوسته تکرار می‌کند، بیزارم."

XS
SM
MD
LG