لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض مهاجران روهینگیا؛ می‌خواهیم به میانمار برگردیم


هزاران تن از مهاجران روهینگیا در بنگله‌دیش امروز ۱۹ جون (۲۹ جوزا) دست به تظاهرات زده و خواهان برگشت به میانمار شدند؛ کشوری که آنان پنج سال پیش از آن در پی سرکوب ظالمانهٔ اردو فرار کردند.

در حدود یک میلیون مهاجر روهینگیا در ۳۴ کمپ در جنوب‌شرق بنگله‌دیش در سرپناه‌هایی که از نی و ترپال ساخته شده زیست داشته و به فرصت‌های شغلی و خدمات بهداشتی هیچ دسترسی نداشته و امکانات آموزشی نیز برای آنان بسیار اندک است.

سید الله، یکی از رهبران این مهاجران در جریان این راهپیمایی گفت: "ما نمی‌خواهیم در کمپ زندگی کنیم. مهاجر بودن آسان نیست. خیلی دشوار است. به اندازهٔ کافی مشکلات را دیدیم،‌ بیایید به خانه برگردیم."

پس از تظاهرات گسترده با اشتراک ۱۰۰ هزار مهاجر روهینیگا در سال ۲۰۱۹، بنگله‌دیش به آنان اجازهٔ راه اندازی راه‌پیمایی‌ نمی‌داد. اما مقامات به چندین گروه آنان اجازه داد تا به گونهٔ هماهنگ راهپیمایی‌ها برای برگشت به کشورشان را راه اندازی کنند.

ماموریت حقیقت‌یاب ملل متحد در سال ۲۰۱۸ در مورد کشتار و مهاجرت مسلمانان روهینگیا در میانمار به این نتیجه رسید که اردوی این کشور در مقابل این اقلیت به ارتکاب جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی دست زده است و باید در این خصوص تحقیقات بیشتر صورت گیرد.

هفتهٔ گذشته وزیران خارجهٔ بنگله‌دیش و میانمار پس از حدود سه سال از طریق یک ویدیو کنفرانس با هم ملاقات کردند.

یک مقام وزارت خارجهٔ بنگله‌دیش به فرانس‌پرس گفت که در جریان این ملاقات بر میانمار فشار وارد شد تا در مورد برگشت این مهاجران در جریان سال جاری تصمیم اتخاذ کند.

مقامات محلی بنگله‌دیش گفتند که در راهپیمایی امروزی در ۲۹ کمپ در حدود ۲۹ هزار نفر اشتراک کرده بود.

تلاش‌های گذشته برای برگشت مهاجران در حالی ناکام ماند که روهینگیایی ها از میانمار خواستند به این اقلیت مسلمان تضمین حقوق بشری و امنیت را بدهند.

اما میانمار همواره تاکید کرده است که این اقلیت، مهاجران غیرقانونی اند که از دهه‌ها به اینسو در میانمار زیست دارند، ادعایی که روهینگیا‌ها آنرا رد می‌کنند.

رهبران روهینگیایی می‌گویند که آنان می‌خواهند به کمپ‌های بیجاشدگان داخلی نه بلکه به قریه‌های شان در ایالت راخین برگردند.

XS
SM
MD
LG