لینک های دسترسی

Breaking News

بستگان وزیر پیشین صحت افغانستان به خاطر 'رشوه‌ستانی' به زندان محکوم شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

محکمۀ عالی افغانستان می‌گوید که سه تن از بستگان احمد جواد عثمانی، وزیر پیشین صحت این کشور به زندان محکوم شده اند.

احمد فهیم قویم، سخنگوی این اداره روز چهارشنبه ۱۹ می (۲۹ ثور) به صدای امریکا گفت که برادر، پسر کاکا و پسر خالۀ آقای عثمانی به اتهام مطالبۀ رشوه هر کدام به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم به مجازات شده اند.

آقای قویم افزود که بر اساس فیصلۀ محکمۀ ابتداییۀ مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری، این افراد به پرداخت جریمۀ نقدی نیز مکلف شده اند.

سخنگوی محکمۀ عالی افغانستان افزود: "در قضیۀ مورد نظر، دو نفر از فاعلین اصلی جرم اخذ رشوه که عبارت اند از احمد شکران عثمانی و فریدون سلطانی می‌باشند، هر کدام به مدت ۱۰ سال و یک ماه حبس تنفذی محکوم به مجازات گردیده اند."

بر اساس معلومات این اداره در ارتباط به این پرونده حامد حمیدی، نیز به دو سال و شش ماه زندان محکوم شده و شخص چهارمی از سوی محکمه بیگناه شناخته شده است.

او تاکید کرد که این حکم ابتدایی است و مجرمین می‌توانند استیناف‌خواهی کنند.

این چهار کارمند وزارت صحت عامۀ افغانستان به تاریخ ۲۹ سپتمبر ۲۰۲۰ به اتهام "رشوه‌ستانی" بازداشت شده بودند.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان گفته بود که این افراد پس از اطلاع و شکایت برخی از کارمندان وزارت صحت افغانستان بازداشت شدند.

به دنبال بازداشت افراد نزدیک به وزیر پیشین وزارت صحت افغانستان، رییس جمهور غنی، احمد جواد عثمانی را از سمت وزارت صحت عامه برکنار کرد، اما او این تصمیم آقای غنی را "سیاسی" خواند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تازگی به وزارت داخلۀ افغانستان دستور داد که جلو قاچاق تجهیزات طبی را به خارج بگیرد و هشدار داده که هرگاه یک بالون گاز یا تجهیزات طبی از مراکز صحی گم شود، فرد مسوول ۲۰ سال زندانی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG