لینک های دسترسی

Breaking News

توپوگرافی رویدادهای امنیتی در روز انتخابات افغانستان


همزمان با برگزاری انتخابات ولسی جرگه در ۳۲ ولایت افغانستان که گروه طالبان تهدید به اخلال آن کرده بودند، برخی رویدادهای امنیتی در شماری از ولایت‌های افغانستان به وقوع پیوسته است، اما روند رای‌دهی در سرتاسر افغانستان جریان دارد.

کابل

حملۀ انتحاری حملۀ انتحاری در نزدیکی یک مرکز رایدهی در ناحیۀ ۱۷ شهر کابل سبب کشته شدن ۱۵ نفر به شمول هشت پولیس و ۶۰ نفر دیگر شد.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، گفت که مهاجم انتحاری پیش از اینکه خود را به یکی از مراکز رای دهی در ناحیه هفدم شهر کابل برساند، واسکت انتحاری خود را منفجر ساخت.

پیش از آن انفجار ماین تعبیه شده در مربوطات حوزۀ چهارم امنیتی، آنهم در هنگامی که پولیس قصد خنثا کردن آن را داشت، به گفتۀ مقام های امنیتی افغان، سبب زخمی شدن دو منسوب پولیس و دو غیرنظامی شد.

کندز

طالبان در ولایت کندز نیز کم از کم هشت راکت را در مربوطات آن ولایت پرتاب کرده و نیز برخی مواد انتخاباتی را با خود برده اند.

داکتر مرضیه سلام یفتلی، رئیس شفاخانۀ کندز، به صدای امریکا گفت که در مجموع سه کشته -دو پولیس و یک کارمند انتخابات- و ۳۹ زخمی، عمدتاً غیرنظامیان، به آن شفاخانه منتقل شده است.

محمد رسول عمر، رئیس ولایتی کمیسیون انتخابات کندز، به صدای امریکا گفت که طالبان، تمام وسایل انتخابات را همراه با یک رنجر پولیس از یک مرکز رای‌دهی در آب فروشان مربوط به ولسوالی امام صاحب با خود برده اند.

غور

در ولایت غور، طالبان دقایقی پس از بازشدن مراکز رایدهی، به هدف اخلال روند انتخابات با پولیس محلی درگیر شدند که در این نبرد، چهار منسوب پولیس محلی کشته و دو تن دیگر اسیر طالبان شدند.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور، به صدای امریکا گفت کند در رویداد مشابه دیگر، طالبان که قصد مختل کردن انتخابات را داشتند، در حومۀ غربی شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور، با قوای افغان و نیروهای مردمی درگیر شدند که در این رویداد دو طالب کشته شد.

کنر

طالبان همچنان در ولسوالی ناری ولایت کنر چندین راکت پرتاب کردند که به گفتۀ محمد زمان عیار، معاون قوماندانی امنیۀ آن ولایت، انفجار یکی از این راکت ها سبب زخمی شدن دو زن شد.

میدان وردک

در ولایت میدان وردک، سه راکت در مربوطات میدان شهر اصابت کرد که به گفتۀ حکمت‌الله درانی، سخنگوی پولیس میدان وردک، هیچ تلفاتی در پی نداشت و روند رایدهی به صورت عادی جریان دارد.

هرات

فرمانده پولیس ولایت هرات نیز از چندین حملۀ راکتی طالبان در مربوطات آن ولایت خبر داده است.

امین الله امرخیل، قوماندان امنیۀ ولایت هرات، گفت که حملات راکتی و فیرهای پراکنده افراد طالبان بر چندین مرکز رای دهی در ولسوالی های اوبه ، ادرسکن، گلران، کُشک رباط سنگی و شیندند انجام شده که تلفاتی به دنبال نداشته است.

همچنان، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات ،می گوید که در اثر انفجار یک ماین در ولسوالی شیندند هرات یک طالب مسلح کشته و دو جنگجوی دیگر طالب زخمی شد.

بغلان

ویس احمد برمک، وزیر داخلۀ افغانستان، گفته است که ولایت بغلان نیز شاهد تحرکات گروه طالبان در انتخابات روز شنبه بود و این گروه چندین راکت را نیز پرتاب کرد.

بدخشان

به گفتۀ یک عضو کنونی ولسی جرگه از ولایت بدخشان، ولسوالی های بهارک، آرگو، کوف آب، جرم و تگاب آن ولایت نیز شاهد درگیری ها و راکت پراگنی بود. به گفتۀ این عضو ولسی جرگه که نخواست نامش ذکر شود، قاری بسم الله، یکی از فرماندهان طالبان در این درگیری ها کشته شده است.

امنیت مراکز رایدهی

بیش از ۷۰ هزار منسوب امنیتی افغان برای تامین امنیت انتخابات در سرتاسر افغانستان توظیف شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که ۸.۸ میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت نام شده است. این کمیسیون گفته است که از جمع ۷۳۵۵ مرکز رایدهی، فقط ۵۱۰۰ مرکز به روی رایدهندگان باز خواهد بود و متباقی آن به دلیل تهدیدات امنیتی مسدود خواهد بود.

تمام مراکز رایدهی ولایت‌های غزنی و کندهار و نیز ۱۱ ولسوالی در سایر ولایت های افغانستان مسدود خواهد بود. انتخابات ولسی جرگه در کندهار با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG