لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و بایدن در نخستین مناظرۀ انتخاباتی چه گفتند؟


دونالد ترمپ و جو بایدن نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ ایالات متحدۀ امریکا شام سه شنبه ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) در نخستین مناظرۀ انتخاباتی شرکت کردند.

هر دو نامزد برای بیش از ۹۰ دقیقه در مورد مسایل متعدد و عمدتاً داخلی امریکا از جمله معرفی قاضی محکمۀ عالی امریکا، همه‌گیری کووید۱۹، خشونت‌های برخاسته از تبعیض نژادی در امریکا، اقتصاد، سوابق شخصی و تمامیت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مناظره کردند.

در بحث پذیرش نتایج انتخابات، جوبایدن از مردم امریکا خواست که به هر گونه‌ای که می‎توانند رای بدهند، اما گفت که اگر برنده اعلام شود یا بازنده، نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت.

آما آقای ترمپ یکبار دیگر با تاکید بر اینکه رایدهی از طریق پست مملو از تقلب خواهد بود، در مورد اینکه نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت یا خیر، از ارایۀ پاسخ مشخص پرهیز کرد.

آقای ترمپ گفت: " این شکل رایدهی پایان خوب نخواهد داشت... رایدهی از طریق پست یک فاجعه است...میلیون‌ها برگۀ رایدهی به سرتاسر کشور فرستاده می‌شود...این سبب تقلب بی سابقه خواهد شد."

به منظور جلوگیری از گسترش کروناویروس در ایالات متحده، رایدهندگان امریکایی در انتخابات سوم نومبر می‌توانند از طریق پست نیز رای بدهند.

همه‌گیری کروناویروس

در بحث مقابله با کروناویروس، جو بایدن از کارکرد دونالد ترمپ انتقاد کرد و گفت که رییس جمهور ترمپ طرحی برای رسیدگی به همه‌گیری بیماری کشندۀ کووید۱۹ نداشت و هنوز هم هیچ طرحی ندارد.

اما رییس جمهور ترمپ به دفاع از رویکرد حکومت اش در زمینۀ مقابله با این همه‌گیری گفت که ادارۀ وی برای مهار کردن کووید۱۹ "کار بسیار عالی" انجام داده است. او استدلال کرد که در اثر کارکرد حکومت وی امروز شمار کمتر مردم در امریکا به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند و شمار کمتر مردم در اثر ابتلا به این بیماری می‌میرند.

در این مناظره، آقای ترمپ یکبار دیگر وعده داد که به زودی واکسین کروناویروس در دسترس مردم امریکا قرار خواهد گرفت، اما رقیب دموکرات وی با رد این وعدۀ آقای ترمپ استدلال کرد که در زودترین فرصت ممکن، این واکسین تا اواسط سال آینده در دسترس مردم امریکا قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور ترمپ گفت که مخالفت دموکرات‌ها و جوبایدن با بازگشایی تشبثات و تاکید آنان بر وضع محدودیت برای جلوگیری از گسترش کروناویروس طرح "از کار انداختن" کشور است.

در واکنش به این اظهارات، آقای بایدن گفت که رییس جمهور ترمپ به خاطر اینکه بازار اسهام سقوط نکند، اقدام به بازگشایی تشبثات کرد و سبب شد که مردم امریکا میزان بلند تلفات و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را تحمل کنند.

اقتصاد امریکا

جو بایدن که در حکومت پیشین ایالات متحده معاون ریاست جمهوری بود، همچنین از کارکرد اقتصادی آقای ترمپ انتقاد کرد و گفت که تمام مشاغل صنعتی را که وی و رییس جمهور بارک اوباما ایجاد کرده بودند، رییس جمهور ترمپ از بین برد.

در عوض، آقای ترمپ گفت که ریاست جمهوری وی مملو از شگوفایی اقتصادی بود و به گفتۀ وی در چهار سال گذشته میزان بیکاری در ایالات متحده به پایان‌ترین حد رسیده است.

آقای ترمپ گفت که در چهار سال ریاست جمهوری وی به آن اندازه کار شده است که آقای بایدن در ۴۷ سال حیات سیاسی خود آن را انجام نداده است.او گفت که اگر آقای بایدن برنده شود، تمام این دستآوردهای اقتصادی از بین خواهد رفت.

سابقۀ مالیاتی آقای ترمپ، یکی از پرسش‌های این بحث بود. رییس جمهور ترمپ گفت که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلیون‌ها دالر پرداخته است. اما آقای بایدن گفت که رییس جمهور ترمپ که یک میلیادر است، کمتر از یک معلم مکتب مالیه پرداخته است.

نامزد کرسی قضا

این مناظره در حالی برگزار شده است که درگذشت روث بادر گینسبرگ، قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده و تعیین جانشین وی به یک بحث داغ سیاسی در واشنگتن مبدل شده است.

خانم گینسبرگ به تاریخ ۱۸ سپتمبر به عمر ۸۷ سالگی درگذشت و درست چند روز پس از درگذشت وی، رییس جمهور دونالد ترمپ، قاضی امی کانی برت را به صفت نامزد عضویت محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا و جانشین خانم گینسبرگ معرفی کرد.

در مناظرۀ سه شنبه شب، آقای بایدن با معرفی خانم برت به صفت عضو محکمۀ عالی امریکا مخالفت کرد و گفت که برندۀ انتخابات سوم نومبر باید جانشین گینسبرگ را معرفی کند. اما رییس جمهور ترمپ استدلال کرد که به صفت رییس جمهور منتخب حق معرفی نامزد عضویت محکمۀ عالی امریکا را دارد.

قرار است مناظرۀ بعدی میان کاملا هریس، معاون تکت انتخاباتی جو بایدن و مایک پنس، معاون آقای ترمپ به تاریخ هفتم اکتوبر برگزار شود.

دو مناظرۀ بعدی میان دونالد ترمپ و جو بایدن به تاریخ ۱۵ و ۲۲ اکتوبر برگزار می‌شود که در آن هر دو نامزد در مورد سیاست خارجی ایالات متحده، به ویژه ادامۀ حضور نظامی امریکا در افغانستان و روند جاری صلح این کشور نیز بحث خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG