لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال فرمان ترمپ منجر به برکناری لوی سارنوال امریکا شد


سالی یتس گفته بود که به قانونمند بودن فرمان ترمپ باورمند نیست و از آن دفاع نخواهد کرد
سالی یتس گفته بود که به قانونمند بودن فرمان ترمپ باورمند نیست و از آن دفاع نخواهد کرد

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، سالی یتس، سرپرست لوی سارنوالی این کشور را که گفته بود از فرمان جنجالی آقای ترمپ در مورد منع ورود مهاجران دفاع نخواهد کرد، از مقام اش برکنار کرد.

آقای ترمپ پس از برکناری خانم یتس بلافاصله، دینا بینتی، یک سارنوال از ایالت ویرجنیا را به حیث سرپرست وزارت عدلیه تعیین کرد.

سرپیچی سالی یتس از تطبیق فرمان اجرایی رئیس جمهور ترمپ بیشتر شکل نمادین داشت، زیرا شاید به زودی جف سسشن، نامزد برای پست وزارت عدلیۀ حکومت ترمپ، به زودی رای اعتماد مجلس سنای کانگرس ایالات متحده را گرفته و به کار آغاز کند.

سالی یتس، که در زمان ریاست جمهوری اوباما معاونیت این وزارت را برعهده داشت و سپس سرپرست وزارت عدلیۀ امریکا شد، با نشر یک یادداشتی بیان کرده است که در قانونمند بودن و موازی بودن فرمان آقای ترمپ تردید دارد و تا زمانی که بر قانونمند بودن آن باورمند نشود، از آن دفاع نخواهد کرد.

چون وزیر عدلیۀ ایالات متحده همزمان صلاحیت لوی سارنوالی را نیز دارد، پس موضعگیری خانم یتس به این معنا بود که سارنوالان در محاکم، علیه دعوا هایی که بر خلاف ترمپ درج می‌شود، نباید به دفاع از ترمپ بپردازند.

در همین حال، انتظار می‌رود که رئیس جمهور ترمپ امشب به وقت واشنگتن، نامزد یک کرسی خالی شورای قضات محکمۀ عالی ایالات متحده را معرفی کند.

آقای ترمپ روز گذشته در مورد نامزد این کرسی گفت "او شخصی است که به حد غیرقابل باور محترم بوده و فکر می‌کنم که بسیار مورد پسند تان خواهد بود".

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، میریک گارلند را برای احراز این کرسی نامزد کرده بود، اما جمهوریخواهان بر نامزدی اش رأی گیری نکردند. حال دموکراتها میگویند که روند تأیید نامزد معرفی شده از سوی ترمپ را اخلال خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG