لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: طالبان در مورد خروج امریکا از افغانستان اختلاف نظر دارند


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که طالبان در مورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان دیدگاه مختلط دارند.

اظهارات تازۀ آقای ترمپ، واکنش به سرمقالۀ نشریۀ وال استریت ژورنال است که در آن از پیامد‌های "تصامیم بی‌فکرانۀ" رییس جمهور ترمپ در خصوص افغانستان هشدار داده شده است.

پس از نشر این سرمقاله، آقای ترمپ روز دوشنبه ۱۸ می (۲۹ ثور) در تویتر نوشت: "وال استریت ژورنال می‌گوید که عملکرد 'بی‌فکرانه' مرا در افغانستان نمی‌خواهد. لطفا کسی به آنان توضیح داده می‌تواند که ما ۱۹ سال است در آنجا (افغانستان) هستیم و حال که شمار سربازان ما در آنجا بسیار کاهش یافته است، به مشکل می‌توان این را بی‌فکرانه پنداشت".

رییس جمهور ترمپ در ادامۀ این پیام نوشته است: "در کنار آن، طالبان در مورد خروج ما (از افغانستان) دیدگاه مختلط دارند. آنان از حضور ما دالر به دست می‌آرند. جز در ابتدای (جنگ در افغانستان) ما واقعاً هرگز برای پیروزی (در آن کشور) نجنگیده‌ایم. ما بیشتر مثل نیروی پولیس بوده ایم تا اینکه قدرت نظامی باشیم، آنگونه که استیم، به ویژه اکنون که در حال احیای مجدد (افغانستان) استیم. نه، من بی‌فکرانه عمل نمی‌کنم".

در سرمقالۀ وال استریت ژورنال که روز یکشنبه ۱۷ می نشر شد، گفته شده است که طالبان می‌دانند که آقای ترمپ "مایل" است تا پیش از روز انتخابات ریاست جمهوری امریکا – سوم نومبر ۲۰۲۰ – نظامیان امریکایی را از افغانستان بیرون و "پیروزی دپلوماتیک" خود را اعلام کند.

به استدلال سرمقالۀ وال استریت ژورنال، طالبان با درک این وضعیت در آروزی آن اند تا آقای ترمپ "کار بی‌فکرانه‌ای" را انجام دهد.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان شرط اساسی طالبان در توافقنامه‌ای است که در ۲۹ فبروری سال روان میان نمایندگان آن گروه و زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان امضا شد.

بر اساس این توافقنامه، امریکا باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند، شمار نظامیان خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش بدهد و متناسباً قوای ناتو نیز کاهش یابد و تا مدت ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه تمام قوای خارجی از افغانستان بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG