لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا: خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان گزینۀ قوی نیست


US troops withdrawal
US troops withdrawal

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تنها یک گزینه است و "گزینۀ قوی" نیست.

یک روز پیشتر از اظهارات آقای اسپر در این مورد، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته بود که تمام قوای امریکایی را از افغانستان "به سرعت هرچه مناسب" بیرون می‌کند، اما زمانی را برای آن مشخص نکرده بود.

اما روزنامۀ نیویارک تایمز از قول منابع آگاه گزارش داده است که آقای ترمپ تلاش دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ که خود نامزد حزب جمهوریخواه در آن است، تمام قوای امریکایی را از افغانستان بیرون کند. یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای ترمپ در سال ۲۰۱۶ پایان دادن جنگ افغانستان و برگرداندن سربازان امریکایی به کشور شان بود.

آقای اسپر روز چهارشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) گفت که برنامه طوری است که تا ماه جولای شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد، اما در حال حاضر برنامۀ خروج کامل قوا تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا محتمل به نظر نمی‌رسد.

خروج قوای امریکایی از افغانستان یکی از نکات اساسی توافقنامۀ صلح میان طالبان و امریکا است که به تاریخ ۲۹ فبروری در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

بر اساس این توافقنامه، امریکا باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند، شمار نظامیان خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش بدهد و متناسباً قوای ناتو نیز کاهش یابد و تا مدت ۱۴ ماه پس از امضای این توافقنامه تمام قوای خارجی از افغانستان بیرون شوند.

آقای اسپر نیز با اشارۀ غیر مستقیم به تعهدات مندرج در این توافقنامه گفت: "جدول زمانی ما (برای خروج کامل قوا از افغانستان) ماه می سال آینده است، اما وعده شده است که آن جدول زمانی در صورتی تطبیق می‌شود که همه‌چیز ها با سرعتی که معین شده است، به پیش برود".

وزیر دفاع ایالات متحده از پیشرفت‌ها در زمینۀ تطبیق تعهدات مندرج در توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان ابراز خرسندی کرد.

او گفت: "اکنون با آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، ترغیب شده ایم. شاهد تبادل بیشتر زندانیان استیم. به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان خود را آماده می‌کند که به زودی مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود. این‌همه گام‌های خوبی به جلو اند."

حکومت افغانستان تا کنون در مورد این اظهارات مقام‌های امریکایی واکنش رسمی نشان نداده است، اما یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پس از اظهارات آقای ترمپ به صدای امریکا گفت که کابل و واشنگتن در برابر تهدیدات مشترک به گونۀ مشترک مبارزه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG