لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رک و راست گو مشاور امنیت ملی ترمپ شد


جنرال هربرت ریموند مک مستر به مثابۀ یک متفکر استراتیژیک مورد احترام نخبگان سیاسی و نظامی امریکا قرار دارد
جنرال هربرت ریموند مک مستر به مثابۀ یک متفکر استراتیژیک مورد احترام نخبگان سیاسی و نظامی امریکا قرار دارد

این جنرال نظامی بیشتر به به رک و راست گویی در مقابل مقامات عالی رتبه اش معروف است.

آقای مک مستر به مثابۀ یکی از متخصصین نظامی و متفکر استراتیژیک تلقی می گردد. اما انتخاب وی از سوی آقای ترمپ شماری از ناظرین را متعجب کرده است، زیرا با در نظر داشت رک و راست گویی وی، آنان پرسشی را مطرح می کنند که چگونه قصر سفید که از انتقاد استقبال نمی کند، با وی کنار خواهد آمد.

آقای ترمپ روز دو شنبه به خبرنگاران گفت که مک مستر مورد احترام همه نظامیان امریکا قرار دارد و اضافه کرد که وی شخص بسیار با استعداد و مجرب است.

روسیه یکی از مسایلی است که احتمالاً نظر آقای ترمپ با آقای مک مستر متفاوت باشد. آقای مک مستر با سایر مقامات امنیتی هم نظر است و آن اینکه روسیه به مثابۀ یک تهدید و کشور متخاصم در برابر ایالات متحده است. اما رئیس جمهور ترمپ بار ها گفته است که اگر روابط میان واشنگتن و مسکو بهتر شود چیزی بد نخواهد بود.

همین قضیۀ روسیه به ادارۀ جدید ایالات متحده درد سر ساز شد. جنرال مایل فلِن، مشاور امنیت ملی پیشین رئیس جمهور ترمپ که چندی قبل از مقام اش استعفا داد، روسیه را به بیشتر به مثابۀ یک شریک احتمالی جیوپالتیک تلقی می کرد.

اما به تاریخ سیزدهم ماه فبروری آقای فلِن زمانی مجبور به استعفا شد که گزارش های مبنی بر این نشر شد که وی قبل از مراسم تحلیف آقای ترمپ با سفیر روسیه در واشنگتن در مورد تعزیرات ایالات متحده بر روسیه، صحبت داشته است و به مایک پنس، معاون رئیس جمهور امریکا، معلومات گمراه کننده ارایه کرده است.

مشاور امنیت ملی همکار مستقل رئیس جمهور ایالات متحده می باشد که نیاز به تصویب سنای امریکا را ندارد. مشاور امنیت ملی ایالات متحده از نفوذ قابل ملاحظه ای در پالیسی خارجی امریکا نیز برخوردار است و در کنار وزرای دفاع و خارجه، در جلسات شورای امنیت ملی اشتراک می کند.

انتخابات مک مستر مورد استقبال بسیاری از نخبگان سیاسی و نظامی در ایالات متحده شده استت—حتی منتقدین جدی ادارۀ کنونی امریکا. جان مک کرستل، رئیس کمیتۀ خدمات نظامی در سنای ایالات متحده، که از منتقدین جدی آقای ترمپ است، از انتخاب آقای مک مستر به حیث مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا استقبال کرده است.

مک مستر ۵۴ ساله از اکادمی نظامی ویست پاینت ایالات متحده فارغ شده و در رشتۀ تاریخ امریکا نیز در مقطع دکترا تحصیل کرده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی، آقای مک مستر به حیث یکی از صد شخصیت با نفوذ مجلۀ تایم شناخته شد.

آقای مک مستر در جنگ خلیج دست آورد های قابل ملاحظه داشت و در سال ۱۹۹۱ میلادی قسمت اعظم قوای گارد صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق، را از بین برد.

در سال ۱۹۹۷ میلادی، شهرت آقای مک مستر پس از آن بیشتر شد که کتابی را تحت عنوان "سستی در انجام وظیفه" به چاپ رساند. در این کتاب، آقای مک مستر رهبری سیاسی و نظامی ایالات متحده را در جنگ ویتنام، مورد انتقاد قرار داده است.

XS
SM
MD
LG