لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد امریکا و چین برای تامین صلح در افغانستان


رئیس جمهور ترمپ به سلسلۀ سفر به چند کشور آسیایی روز پنجشنبه سرگرم دیدار از چین بود
رئیس جمهور ترمپ به سلسلۀ سفر به چند کشور آسیایی روز پنجشنبه سرگرم دیدار از چین بود

رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است که امریکا و چین به همکاری در زمینۀ آیندۀ صلح آمیز برای افغانستان متعهد اند.

دونالد ترمپ در یک کنفرانس خبری با شی جینپینگ، همتای چینی اش، در بیجینگ، پایتخت چین، گفت که ایالات متحده و چین به گونۀ ویژه در زمینۀ مبارزه با دهشت افگنی و قاچاق مخدرات تمرکز خواهند کرد.

آقای ترمپ در حالی بر تامین صلح در افغانستان و مبارزۀ مشترک واشنگتن و بیجینگ بر ضد دهشت افگنی و قاچاق مخدرات حرف می‌زند که افغانستان بزرگترین تولید کنندۀ تریاک در جهان بوده و نیز صحنۀ خشونت و شورشگری فزایندۀ گروه های دهشت افگن داخلی و خارجی است.

آقای ترمپ گفت "دهشت افگنان تهدیدی برای تمام بشریت اند و ما دهشت افگنی افراطگرای اسلامی را متوقف خواهیم ساخت".

رئیس جمهور ترمپ، پاکستان – متحد دیرینه و قوی چین - را خاستگاه شورشگری و خشونت در افغانستان می‌پندارد، اما چین همواره در واکنش به این طرز دید مقام‌های امریکایی از کارکرد و قربانی پاکستان در زمینۀ مبارزه با دهشت افگنی به نکویی یاد کرده است.

مباحث دیگر

رئیس جمهور ترمپ همچنان گفت"چين مى تواند مشكل برنامه اتمى و ميزايل كورياى شمالى را به سرعت و به سادگى حل كند".

آقای ترمپ از بيجينگ خواست ارتباطات مالى را با پيونگ يانگ قطع كرده و نیز خواهان همکاری روسيه در مسئله كورياى شمالى شد.

در همین حال، رئيس جمهور چين گفت اقتصاد كشورش براى شركت هاى خارجى به شمول ايالات متحده به طور فزاينده اى باز و شفاف خواهد بود و از شراكت شركت هاى امريكايى در برنامه زيربنايى "یک کمربند یک راه" استقبال كرد.

به سلسلۀ سفر آقای ترمپ به چند کشور آسیایی که اکنون در چین رسیده است، چندین معاملۀ تجارتی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دالر میان شرکت‌های چینی و امریکایی امضا شد.

با اینحال، آقای ترمپ روز پنجشنبه در بيجينگ، تجارت میان ایالات متحده و چین را ناعادلانه خواند، اما از تعهدات همتاى چينى اش مبنى بر دروازه های باز براى سرمایه گذاری شركت هاى خارجى در چین ستايش كرد.

XS
SM
MD
LG