لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: شمار سربازان را در افغانستان کم می‌کنیم؛ اما استخبارات باقی می‌ماند


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که امریکا می‌خواهد شمار سربازانش در افغانستان را به کمتر از ۱۳هزار کاهش دهد، اما شماری از نیروهای "قابل ملاحظۀ" استخبارات امریکایی در این کشور باقی خواهد ماند.

آقای ترمپ، روز یک‌شنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) گفت که دلیل حضور امریکا در افغانستان این است تا آن کشور به لابراتوار هراس‌افگنان مبدل نشود.

او افزود: "دلیل حضور ما در آنجا این است تا افغانستان به لابراتوار دهشت‌افگنان مبدل نشود و ما در این رابطه نظریات و برنامه‌های بسیار خوب داریم، هدف من این است که در هفته‌های آینده کارهای خوب انجام و اعلام شود".

به گفتۀ رییس جمهور ترمپ، ایالات متحده توانسته است با حضور نیروهای اندک در افغانستان وضعیت را تحت کنترول داشته باشد.

او گفت: "ما شمار سربازان را کاهش می‌دهیم، آینده به حکومت افغانستان و طالبان مربوط است. اینجا باید یک مساله واضح شود و اینکه ما حضور قابل ملاحظۀ استخباراتی در افغانستان خواهیم داشت".

ایالات متحده امریکا در حال حاضر حدود ۱۴۰۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بخش عمده ماموریت این نیروها حمایت، مشوره و آموزش نیروهای افغان است.

آقای ترمپ در سخنانش از پیشرفت در روند مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان نیز خبر داد و افزود که در هفته‌های نزدیک در این ارتباط گام‌های جدید برداشته خواهد شد.

همچنان دونالد ترمپ، حمله شنبه شب در یک سالون عروسی را در کابل که منجر به کشته‌شدن ۶۳ تن و جراحت ۱۸۲ نفر دیگر شد، نکوهش کرد و آن را رویداد "وحشتناک" خواند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان نیز حملۀ خونین اخیر کابل را نکوهش کرده و برای شکست گروه داعش، بر تسریع روند صلح و وحدت موضع افغان‌ها تاکید کرده است.

او در یک توییت گفته است: "باید گفتگوهای صلح و مذاکرات بین‌الافغانی تسریع شود، این موقف افغان‌ها را قوی خواهد ساخت برای اینکه داعش شکست بخورد".

اظهارات مقام‌های ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترمپ جمعه گذشته در نشستی با مقام‌های بلندپایه حکومت‌اش در مورد صلح افغانستان گفت که به دنبال یک توافق خوب برای ختم جنگ با جانب مقابل است.

XS
SM
MD
LG