لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: بسیاری طرف های جنگ افغانستان و ما، به دنبال توافق استیم


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا ترمپ دیدار با مقام‌های امریکایی در بارۀ افغانستان را "بسیار خوب" خوانده و گفته است که ایالات متحده و "بسیاری از طرف های مخالف در جنگ ۱۹ ساله" به دنبال توافق میباشند.

این نشست ناوقت دیروز جمعه انجام شده و در آن، مقام‌های بلند رتبۀ امریکایی به شمول مایک پنس، معاون ریاست جمهوری، مایک پامپیو، وزیر خارجه، مارک اسپر، وزیر دفاع، جان بولتون، مشاور امنیت ملی، جینا هاسپل، رییس ادارۀ استخبارات مرکزی، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و جوزف دانفورد، لوی درستیز عموی قوای مسلح امریکا حضور داشته اند.

در این نشست، مقام‌های امریکایی در مورد اوضاع افغانستان و مذاکرات صلح با طالبان به آقای ترمپ معلومات دادند.

آقای ترمپ در پایان این نشست در صفحه تویتر خود نوشت: " تازه یک جلسه بسیار خوب در مورد افغانستان را به پایان رساندم. بسیاری از جناح‌های‌ مخالف در جنگ ١٩ ساله، و ما، به دنبال رسیدن به یک توافق استیم - در صورت امکان!"

روز گذشته لندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه گفت که لازم است هر گونۀ توافق میان امریکا و طالبان، به شکل همه‌جانبه از سوی کانگرس و مردم امریکا بررسی شود.

آقای گراهام هم‌زمان با این، از دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا خواسته است که در امضای توافقنامه با طالبان، احتیاط را رعایت کرده و تصمیمی نگیرد که به تقویت گروه‌های افراط‌گرا منجر شود.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای روز شنبه ۱۷ اگست (۲۸ اسد) گفته است: "در ادامه همکاری نزدیک با حکومت افغانستان، ما برای دستیابی به توافق صلح همه جانبه، به شمول کاهش خشونت‌‌ها و تامین یک آتش‌بس متعهد استیم تا اطمینان حاصل کنیم که خاک افغانستان دوباره هیچگاه برای تهدید ایالات متحده یا متحدین اش استفاده نشود".

شبکه خبری سی‌ان‌ان دیروز گفت که بر بنیاد برنامه صلح امریکا با طالبان، قرار است شمار نیروهای امریکایی از افغانستان، از ۱۵ هزار به هشت یا نه هزار نفر کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG