لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات موفقانه ترکیه به انتقال سربازان و یک مقبره تاریخی


صدها سرباز ترکیه مجهز با تقریبا ۱۰۰ تانک و وسایط نقلیه زرهی، همراه با جت‌های جنگی شب‌هنگام شنبه از طریق شهر مرزی کوبانی داخل قلمرو سوریه شدند.

آن نیروها، ۴٠ سرباز ترکی را که از مقبرۀ سلیمان شاه، پدر کلان بنیانگذار امپراطوری عثمانی محافظت می کردند، خارج ساختند. آن مقبره برای چندین ماه در محاصرۀ نیروهای گروه دولت اسلامی بود. بقایای جسد سلیمان شاه همراه با آثار تاریخی دوباره به ترکیه انتقال گردید.

احمد داود اوغلو، صدراعظم ترکیه این عملیات را موفقانه توصیف کرد. آقای اوغلو گفت "به نیروهای ترکی هدایت داده شده بود تا از ارزش های معنوی و پرسونل نظامی ترکیه حفاظت کنند."

اما دمشق این عملیات را "تهاجم آشکار" خوانده است.

قطار نظامی حدود ۳۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه که در قلمرو گروه دولت اسلامی است، سفر کرده، اما از هیچگونه برخوردی گزارش داده نشده است. یک عسکر در این جریان کشته شده که گفته می شود، یک تصادم بوده است.

گفته می شود که سربازان ترکی یکشنبه دوباره به خاک ترکیه برگشتند.

داوود اوغلو گفت که محل تازه یی در سوریه که در نزدیکی سرحد با ترکیه است و تحت کنترول اردوی ترکیه قرار دارد، برای جابجایی جسد و آثار تاریخی در نظر گرفته شده است.

آقای اوغلو گفت "قوای ترکی بخشی از خاک سوریه را تحت کنترول خویش در آورده، بیرق ترکیه را در ساحه یی که بقایای جسد سلیمان شاه بعدا به آنجا انتقال خواهد داد، به اهتزاز در آورده است. "

تحت پیمان سال ١٩٢١ با سوریه، ترکیه کنترول بر بخش کوچکی از ساحۀ آرامگاه سلیمان شاه را ادعا دارد که توسط سربازان ترکی محافظت می شود. با وجود جنگ داخلی جاری در سوریه، انقره از حق خویش در قبال آن پیمان نگذشته و تاکید کرده که همواره از تمام قلمرو ترکیه در هرجایی حراست خواهد کرد.

مداخله روز شنبه ترکیه ناشی از آن نگرانی است که ممکن سربازان ترکی در پوسته یی که تحت محاصره گروه اسلامی است، به اسارت در آیند.

سال گذشته، ٥٠ دپلومات ترکی از طرف جهادی‌ها هنگام تسخیر موصل، دومین شهر بزرگ عراق به گروگان گرفته شدند. آن دپلومات‌ها در نهایت در تبادله با برخی از اعضای گرفتار شدۀ گروه دولت اسلامی در ترکیه آزاد شدند.

گزارشگر: دوریان جونز، خبرنگار صدای امریکا در استانبول

ترجمه: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG