لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس ترکیه جسد ژورنالست سعودی را در جنگل جستجو می کند


پولیس ترکیه بقایای جمال خاشقجی، ژورنالست عربستان سعودی، را در یکی از جنگل های نزدیک به شهر استانبول که در ۹۰ کیلومتری جنوب آن شهر موقعیت دارد، جستجو می کند.

مقامات امنیتی ترکیه روز جمعه گفتند که قوای پولیس آن کشور بقایای آقای خاشقجی را که منتقد حکومت عربستان سعودی به خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور بود، در جنگل به نام "بلگراد" جستجو می کند.

در عین حال، مقامات ترکی گزارشی را رد کرده اند که گویا آنان نوار صوتی جریان قتل جمال خاشقجی را با مقامات ایالات متحده شریک کرده اند.

رسانه ها گزارش داده اند که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده، حین دیدارش از ترکیه نوار صوتی را شنیده که "بیانگر قتل خاشقجی" است.

اما آقای پمپیو در جریان سفرش در امریکای جنوبی گفته است که "هیچ نوار صوتی را ندیده ام...هیچ صدای را نشنیده ام. هیچ متن را ندیده ام."

انادولو، خبرگزاری رسمی ترکیه، به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه، نوشته است که "ما نتایج را با تمام جهان شریک خواهیم کرد."

در همین حال، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که به نظر می رسد جمال خاشقجی مرده است.

آقای ترمپ روز پنجشنبه در یک پایگاه نظامی در نزدیک شهر واشنگتن به خبرنگاران گفت که خبر مرگ خاشقی، خبرنگار عربستان سعودی "بسیار اندوه ناک" است.

رئیس جمهور ایالات متحده افزود که او منتظر نتایج سه تحقیق جداگانه است تا دلایل ناپدید شدن جمال خاشقجی روشن شود.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین هشدار داد که "اگر سعودی ها ویرا (جمال خاشقجی را) به قتل رسانده باشند، با "عواقب جدی" مواجه خواهند شد. اما جزئیاتی در مورد عواقب جدی نداد.

جمال خاشقجی که یکی از منتقدین برجستۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود، بتاریخ دوم اکتوبر به خاطر گرفتن اسناد ازدواج اش به قونسلگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، ولی پس از ورود به این مکان، دیگر دیده نشده است.

مقامات ترکی گفته اند که خاشقجی به صورت عمدی در داخل قونسلگری عربستان سعودی کشته شده است، اما ریاض ادعای ترکیه را رد کرده و گفته است که برای اثبات چنین ادعا، هیچ نوع اسناد ارایه نشده است.

ناپدید شندین این روزنامه نگار و نویسندۀ عربستان سعودی موجب انتقاد ها و نگرانی کشور های مختلف و سازمان های بین المللی حقوق بشر شده است.

XS
SM
MD
LG