لینک های دسترسی

Breaking News

تیفا: زمینۀ تقلب در کمیسیون انتخابات افغانستان وجود دارد


بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) با ابراز نگرانی می‌گوید که یافته‌های آنان نشان می‌دهد که زمینه تقلب در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان وجود دارد.

روز گذشته سفارت امریکا در کابل پس دیدار معاون و کارمندان این سفارت از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که در "انتخابات افغانستان جایی برای تقلب وجود ندارد".

نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان روز چهارشنبه ۹ اکتوبر (۱۷ میزان) با رد این اظهارات سفارت امریکا گفت که اگر نظارت درست و کار بی‌طرفانه از آدرس کمیسیون انتخابات افغانستان صورت نگیرد، "زمینه تقلب تا اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امکان" دارد.

او افزود: "مواد رسیده، زمانی‌که دیتا (معلومات) را به دیتابیس (ذخیره معلومات در کمپیوتر) انتقال می‌دهند و روی نتایج کار می‌شود در اینجا زمینۀ تقلب وجود دارد و اگر جلو آن گرفته نشود و نظارت دقیق صورت نگیرد ما شاهد تقلب مانند انتخابات‌های گذشته خواهیم بود".

سفارت امریکا امروز در یک تویت دیگر از همگان خواسته است تا کمیسیون های انتخابات را بگذارند "برای رسانیدن نتایج انتخاباتی شفاف و دقیق به رای دهندگان شجاع افغان"، وقت مورد نیاز شان را داشته باشند.

سفارت امریکا گفته است که دقت را نباید قربانی سرعت کرد.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز گفته اند که روند کار در این کمیسیون توسط ناظران داخلی و خارجی به گونۀ جدی نظارت می‌شود.

حضور کم رنگ زنان در انتخابات

براساس یافته‌های این بنیاد، حدود دو میلیون نفر در انتخابات ششم میزان اشتراک کرده اند که حدود ۲۱ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

سغرا سعادت، یک عضو این بنیاد گفت که یافته‌های ابتدایی آنان نشان می‌هد که سطح مشارکت مردم به ویژه زنان در این انتخابات بسیار کم رنگ بوده است.

او افزوزد: " بر اساس پوشش نظارتی تیفا یافته‌های ابتدایی میرساند که نزدیک به دو میلیون رای دهنده در انتخابات اشتراک کردند که از ین میان نزدیک به ۲۱ درصد رای‌دهندگان را زنان تشکیل داده است."

۵۲۰۰ ناظر این بنیاد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را در سراسر افغانستان نظارت کرده اند.

XS
SM
MD
LG