لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان


شمارش آرا
شمارش آرا

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که با توجه به کندی طی مراحل معلومات بایومتریک، احتمالا نتایج ابتدایی انتخابات با تاخیر اعلام شود.

قرار بود این نتایج در ۲۷ ماه میزان اعلام شود.

مولانا محمد عبدالله، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات می‌گوید که با گذشت یازده روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از جملۀ ۲۶ هزار و ۵۶۸ محل رای‌دهی، معلومات ابتدایی ۲۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه و معلومات نهایی ۱۴ هزار دستگاه بایومتریک به دفتر مرکزی منتقل شده است.

آقای عبدالله در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: "اگر معلومات بایومتریک انتخابات ۶ میزان به همین شکل طی مراحل شود، اعلان نتایج انتخابات تا ۲۷ میزان ناممکن میباشد."

بر بنیاد تقویم انتخاباتی، ده روز به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است.

به گفتۀ کمیسیون انتخابات، چهار هزار و ۶۸۴ مرکز در سراسر افغانستان در روز انتخابات باز بوده است. این کمیسیون آمار رای‌دهندگان را نزدیک به ۲.۷ میلیون نفر اعلام کرده است.

احتمال تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در حالی مطرح می‌شود که برخی از نامزدهای انتخابات، همواره آرای خود را بیشتر از دیگران اعلام کرده اند.

روز گذشته اشرف غنی، رییس جمهور و نامزد انتخابات گفت که احتمال دارد برای یک دور دیگر پنج ساله، رییس جمهور افغانستان بماند.

پیش از او، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و دیگر نامزد انتخابات نیز گفته بود که آرای او بیشتر از دیگران است و حکومت آینده را تیم او تشکیل خواهد داد.

کمیسیون انتخابات افغانستان اما بارها از نامزدهای انتخابات خواسته است که از نتیجه‌گیری پیش از وقت خودداری کنند و اجازه بدهند نتایج انتخابات، پس از شمارش آرا و بررسی ادعاهای تقلب و تخطی‌های انتخاباتی، از سوی نهادهای مسوول اعلام شود.

XS
SM
MD
LG