لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا به طرف‌های درگیر جنگ: برای تطبیق واکسین آتش‌بس کنید 


بریتانیا به شورای امنیت ملل متحد مسودهٔ فیصله‌نامه‌ای را پیشنهاد کرده که در آن از تمام طرف‌های درگیر جنگ خواسته شده است برای تطبیق واکسین کووید۱۹ در کشورهای درگیرجنگ، آتش‌بس بشری کنند.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۲۳ ماه مارچ ۲۰۲۰ خواستار آتش‌بس فوری شده بود تا به همه‌گیری کروناویروس رسیدگی شود.

این مسوده بر همبستگی، عدالت و اثرگذاری تاکید کرده و از کشور‌های بزرگ اقتصادی خواسته است تا به کشور‌های با عاید متوسط و اندک و کشورهای نیازمند، واکسین اهدا کنند.

در این مسوده از کشورهای مترقی خواسته شده است تا به برنامهٔ کوواکس ملل متحد نیز کمک کنند که از طریق پروژه سازمان جهانی صحت، واکسین‌ خریداری کرده و به فقیرترین کشور‌های جهان توزیع خواهد کرد.

بریتانیا تاکید کرده است که دسترسی منصفانه به واکسین با قیمت مناسب، که مصوون و تاثیرگذار باشد، برای پایان بخشیدن این همه‌گیری لازمی است.

بریتانیا همچنان گفته است که بیش از ۱۶۰ میلیون انسان با خطر محروم شدن از واکسین کروناویروس مواجه اند زیرا آنان در کشور های بی‌ثبات و درگیر جنگ زیست دارند.

انتونیو گوتیرش، با انتقاد بر توزیع نابرابر و غیرمنصفانهٔ واکسین گفت که ۱۰ کشور در حالی ۷۵ در صد تمامی واکسین‌ها را تطبیق کرده اند که ۱۳۰ کشور دیگر تا اکنون حتا به یک دوز واکسین دسترسی نداشته اند.

این در حالی است که رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان یا گروه جی-۷ روز جمعه ۱۹ فبروری ( اول حوت) تعهد کردند که همکارهای‌ شانرا برای مقابله با همه گیری کروناویروس افزایش دهند.

افزون برآن رهبران این گروه تعهدات مالی برای تولید و انتقال واکسین به فقیر ترین کشور های جهان را به ۷.۵ میلیارد دالر افزایش دادند.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین در دسمبر ۲۰۱۹ شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل گشت.

پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده گزارش داده که تا روز شنبه ۲۰ فبروری (دوم حوت) در سراسر جهان نزدیک به ۱۱۰.۸ میلیون نفر به کروناویروس مبتلا شده و از این میان بیش از دومیلیون و ۴۵۴هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG