لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی از پاپ خواست در جنگ کشورش میانجی‌گری کند


ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواسته است تا برای پایان دادن به درد و رنج اوکراینی‌ها، در درگیری کشورش با روسیه میانجی‌گری کند.

آقای زیلینسکی روز سه‌شنبه ۲۲ مارچ (دوم حمل) گفت که در یک تماس تلیفونی با پاپ "در مورد وضعیت دشوار بشری و مسدود شدن دهلیز بشری برای مهاجرین اوکراینی توسط نیروهای روسی" صحبت کرده است.

پاپ پیش از این نیز چندین بارخواستار پایان دادن به درگیری شده است. او اگرچه "قتل عام" در اوکراین را محکوم کرده است، اما از ذکر نام روسیه خودداری کرده است.

در تازه ترین مورد، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه ۲۰ مارچ "جنگ نفرت انگیز" روسیه علیه اوکراین را "بی‌رحمانه و به‌ شدت غیرانسانی" خواند و آن را محکوم کرد.

پاپ فرانسیس به هزاران نفر در میدان سن پیتر در واتیکان گفت که این "کشتار دسته‌جمعی" هر روز جنایات بیشتری به همراه دارد.

پاپ بدون نام بردن از مسکو به عنوان متجاوز، در اشاره‌ای آشکار به روسیه که سعی داشته است جنگ خود با اوکراین را توجیه کند،‌ گفت:"هیچ توجیهی برای این وجود ندارد".

پاپ فرانسیس، دوهفته پیش نیز گفته بود که متاسفانه در اوکراین "دریای خون و اشک" جاری است و خواستار ایجاد یک دهلیز بشری برای مهاجرین اوکراینی شده بود.

آقای فرانسیس افزوده بود که این تنها یک عملیات نظامی نه بلکه جنگی است که "مرگ، ویرانی و بدبختی" به بار می‌آورد.

رییس جمهور اوکراین در صفحه تویتر خود نیز نگاشته است که نقش میانجی پاپ در پایان دادن به رنج بشری در اوکراین قابل قدردانی است.

هیات مذاکره کننده مسکو و کیف سرگرم مذاکرات به هدف پایان دادن به درگیری شدید می‌باشند، اما تاکنون به توافی نایل نیامده اند.

مذاکره کنندهٔ ارشد روسیه گفته است که هیات‌های مذاکره کنندهٔ‌ دو کشور در روز‌های اخیر به یک توافق نزدیک شده اند که بر اساس آن، اوکراین "از پیوستن با ناتو صرف نظر می‌کند و بی‌طرفی را اختیار" می‌کند.

پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، بیش از ۳.۵ میلیون‌ شهروند اوکراینی مجبور به ترک کشور‌شان شده اند و بیش از ۶.۵ میلیون اوکراینی دیگر از خانه‌ها‌شان بی‌جا شده اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داده است بیش از ۹۰۰ غیر نظامی در جریان جنگ اوکراین کشته شده اند و حدود ۱۵۰۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند. اما در این گزارش آمده است که شماری تلفات واقعی غیرنظامیان اوکراینی احتمالاَ بیشتر است.

XS
SM
MD
LG