لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: توزیع غیر منصفانهٔ واکسین کووید۱۹ 'احمقانه' است


منشی عمومی سازمان ملل متحده می‌گوید عدم تعادل در دسترسی به واکسین کووید۱۹ بین کشورهای ثروتمند و فقیر نه تنها غیر اخلاقی بلکه "احمقانه"هم است.

انتونیو گوتیرش هشدار دارد که اگر کشورهای توسعه یافته‌ شهروندان خود را برای گرفتن یک، دو و یا سه دوز واکسین وا دارند و متباقی جهان بدون واکسین بمانند و انواع جدید کروناویروس نیز ظهور کند، بدون شک که آنان نیز متاثر خواهند شد.

سازمان ملل متحد و سازمان جهانی صحت تلاش دارند تا هشت میلیارد دالر را برای عملی کردن برنامه واکسیناسیون جمع آوری کنند. براساس این برنامه ملل متحد می‌خواهد ۴۰ در صد جمعیت تمام کشورها تا پایان امسال و ۷۰ در صد تا اواسط سال ۲۰۲۲ واکسین کووید۱۹دریافت کنند.

طبق این طرح ملل متحد، کشورهای ثروتمند باید تاریخ تحویلی واکسین خود را با کشورهای فقیر عوض کنند و به تعهدات خود برای اهدای واکسین به برنامهٔ کوواکس (ابتکار جهانی برای دستیابی عادلانه به واکسین) عمل کنند.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت گفت: "ما هنوز می توانیم به اهداف امسال و سال آینده دست یابیم، اما این کار به یک سلسله تعهدات سیاسی، اقدامات و همکاری‌های فراتر از آنچه که تا به امروز دیده ایم،نیاز دارد."

در همین حال، یک مطالعه جدید که روز پنجشنبه هفتم اکتوبر در مجله طب اطفال یا Pediatrics به نشر رسید نشان می‌دهد که کم از کم ۱۲۰ هزار کودک از اقلیت‌ها در ایالات متحده سرپرست خود را در اثر همه گیری کروناویروس از دست داده اند.

داکترنورا دی ولکو، رییس انستتیوت ملی مبارزه با سواستفاده از ادویه گفت: "ما باید بسیاری از نابرابری ها و ناهماهنگی‌های صحی را برطرف کنیم که غیر سفید پوستان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ و مرگ ناشی از کووید۱۹ قرار داده و کودکان آنان را در معرض خطر بیشتر از دست دادن والدین یا سرپرست قرار می‌دهد. "

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده گزارش داده که تا روز جمعه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) در سراسر جهان بیش از ۲۳۷میلیون نفر به کروناویروس مبتلا شده و این بیماری جان بیش از چهارمیلیون و ۸۰۰هزار نفر را گرفته است.

XS
SM
MD
LG