لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ ملل متحد به روسیه: تهاجم بر اوکراین متوقف شود


محکمۀ عالی ملل متحد ضمن ابراز "نگرانی عمیق" از وضعیت در اوکراین، به روسیه دستور داده است تا تهاجم بر اوکراین را متوقف کند.

جون دوناهیو، قاضی ارشد محکمۀ بین‌المللی عدالت روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) گفت: "فدراسیون روسیه عملیات نظامی را که به تاریخ ۲۴ فبروری بر قلمرو اوکراین آغاز کرده است، باید فوراً متوقف کند."

خانم دوناهیو در استماعیۀ این محکمه در شهر هاگ هالند گفت: "این محکمه به خاطر استعمال قوه توسط فدراسیون روسیه که مسایل بسیار جدی بین‌المللی را به بار آورده است، عمیقاً نگران است."

چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، کیف علیه مسکو در محکمۀ بین‌المللی عدالت عارض شد و روسیه را متهم کرد که به گونۀ غیرقانونی تلاش دارد تا با ادعای کاذب "نسل‌کشی" در دونتسک و لوهانسک، جنگ را توجیه کند.

سپس، اوکراین از این محکمه خواست تا روسیه را دستور دهد که "عملیات نظامی را فوراً متوقف کند."

انتون کورینیویچ، نمایندۀ اوکراین هفتۀ گذشته به محکمۀ بین‌المللی عدالت گفت: "روسیه باید متوقف شود و این محکمه در زمینۀ توقف دادن روسیه نقش بازی کرده می‌تواند."

جلسۀ محکمۀ بین‌المللی عدالت در حالی برگزار می‌شود که در سه هفتۀ گذشته حدود سه میلیون اوکراینی به کشورهای همسایۀ اوکراین پناه برده، ۶۳۶ غیرنظامی، به شمول کودکان، کشته شده و بیش از ۱۱ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

در عین حال، اوکراین خواسته است که امنیت این کشور توسط نیروهای بین‌المللی تضمین شود و پیشنهاد روسیه برای اتخاذ یک موقف بی‌طرف مشابه به اتریش یا سویدن را رد کرده است.

روسیه استدلال کرده است که استعمال قوه از سوی آن کشور بر ضد اوکراین موجه و به خاطر دفاع خودی بوده است.

محکمۀ بین‌المللی عدالت پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد تا در مورد مناقشات میان کشورهای عضو بر بنیاد پیمان‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی فیصله کند. با آنکه فیصله‌های این محکمه الزامی است، این نهاد هیچ روش واقعی برای تطبیق آن در دست ندارد.

XS
SM
MD
LG