لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: طالبان نظامیان تسلیم شده و غیر نظامیان را 'اعدام صحرایی' کردند


میشل بچلیت، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر، گفته است که گزارش های "موثق در مورد نقض جدی حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان" وجود دارد.

خانم بچلیت روز سه شنبه ۲۴ آگست (دوم سنبله) در سخنرانی اش در شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که بر اساس این گزارش های موثق، طالبان غیر نظامیان و سربازانی را که به جنگجویان این گروه تسلیم شده بودند، "اعدام صحرایی" کرده اند.

میشل بچلیت در مورد این گزارش‌ها جزییاتی ارایه نکرد، اما خواستار ایجاد یک راهکار برای نظارت از اعمال طالبان در افغانستان شد.

بر اساس قطعنامه‌ای که توسط اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد تصویب شد، کمیشنر عالی ملل متحد برای حقوق بشر موظف شد تا در ماه سپتمبر و اکتوبر در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و نقض حقوق بشر توسط طالبان به این شورا گزارش دهد.

کارشناسان مستقل حقوق بشر ملل متحد با نشر یک اعلامیه مشترک گفتند که بسیاری افغان‌ها از ترس حملات انتقام جویانه طالبان خود را پنهان کرده و طالبان تلاشی خانه به خانه و غصب اموال مردم را آغاز کرده اند.

در این اعلامیه آمده است که طالبان طی چند ماه و روزهای اخیر اعمالی را انجام داده اند که ممکن "جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت" تلقی شود.

ایالات متحده نیز حملات علیه غیر نظامیان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و اقلیت‌ها در افغانستان را نکوهش کرد، اما از طالبان نام نبرد.

این اظهارات خانم بچلیت یک روز پس از آن بیان شد که به گفتهٔ‌ یک فرمانده خیزش مردمی در ولایت بغلان جنگجویان طالبان هفت غیر نظامی، به شمول دو کودک و یک زن را در ولسوالی بنوی آن ولایت کشته‌اند.

این فرمانده خیزش مردمی که خود را احمد خان معرفی کرده است، به صدای امریکا تایید کرد که طالبان روز دوشنبه در قریهٔ ارزینگان پایین از مربوطات ولسوالی بنو "دست به این جنایت نابخشیدنی" زدند.

به گفتهٔ احمد خان، یک دختر پنج ساله، یک پسر هشت ساله، یک زن مسن و یک مرد ۷۸ ساله که همه اعضا و اقارب یک خانواده بودند.

به گفتهٔ این فرمانده خیزش مردمی، جنگجویان طالبان ۱۶ غیر نظامی دیگر را از قریهٔ ارزینگان پایین به مکان نا معلومی با خود برده اند و تا حال از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

احمد خان تصاویر اجساد قربانیان را نیز به صدای امریکا ارسال کرده است. اما صدای امریکا تا حال نتوانسته با منابع مستقل، اعتبار و اصالت این تصاویر را تایید کند.

XS
SM
MD
LG