لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان باید پایان یابد


عکس از آرشیف صدای امریکا
عکس از آرشیف صدای امریکا

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) خواهان همبستگی و تعهد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان شد.

این سازمان در روز جهانی محو خشونت علیه زنان با نشر اعلامیه‌ای از همه جناح‌ها خواست تا برای پایان دادن به خشونت علیه زنان "اقدامات قاطع" انجام دهند.

در این اعلامیه همچنین آمده است که "خشونت مبتنی بر جنسیت همچنان به عنوان یک تهدید جدی برای زنان و دختران و یک مانع بزرگ برای دستیابی به توسعه پایدار و صلح است. خشونت علیه زنان که به عنوان همه‌گیری نامریی نیز یاد می‌شود، در جریان همه گیری کووید۱۹ افزایش یافته است و بحران انسانی را بیشتر کرده است."

بر اساس این اعلامیه،‌ در سطح جهان، از هر سه زن، یکی آنان خشونت فزیکی و یا جنسی را تجربه کرده است و بیشتر این خشونت‌ها از سوی شریک زندگی‌شان صورت گرفته است.

در این میان، افغانستان شاهد بالا‌ترین سطح خشونت علیه زنان در سطح جهان بوده است و از جمله هر ۱۰ زن، نه تن آنان دست کم یکبار از سوی شریک زندگی‌شان در جریان زندگی‌شان خشونت را تجربه کرده اند.

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی ملل متحد در امور افغانستان،‌ گفته است که "ما باید یکجا در برابر خشونت علیه زنان کار کنیم. از خشونت [در برابر زنان] باید جلوگیری شود. ما باید طرز تفکری را تغییر دهیم که موجب شرمساری بازماندگان و حمایت از خشونت می‌شود. ما باید از خدمات برای بازماندگان [خشنونت علیه زنان] حمایت نماییم."

در این اعلامیه از جامعهٔ جهانی نیز خواسته شده است تا به صدای زنان و دختران در افغانستان گوش دهد و به صورت فوری به نیازمندی‌های آنان رسیدگی کند، به خصوص آنعده زنانی که خشونت را تجربه کرده اند و با مشکلات متعدد مواجه اند.

ملل متحد همچنین گفته است که خشونت علیه زنان و دختران پس از آن افزایش یافت که آنان با روی کار آمدن طالبان از داشتن حق کار و تحصیل محروم شده اند.

الیسن دیویدیان، نماینده دفتر زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: "پیامی که ما از شرکای خود و زنان در سراسر کشور دریافت می‌کنیم واضح است - خشونت علیه زنان که از قبل در سطح هشدار دهنده بود، به دلیل بحران کووید۱۹ تشدید شده است."

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در افغانستان، زنان و دختران در سطوح مختلف از حقوق‌شان به شمول حق کار و تحصیل محروم شده اند و تا حال هیچ کشوری به شمول پاکستان که حامی اصلی طالبان پنداشته می شود، حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

جامعۀ بین المللی تاکید دارد که طالبان باید نخست به تعهدات‌شان برای ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمام افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران و فراهم آوری فرصت‌های تحصیل و کار برای همه، عمل کنند تا مشروعیت به دست بیاورند.

XS
SM
MD
LG