لینک های دسترسی

Breaking News

وست: علمای دینی و سایر افغان‌ها برای اعادهٔ حقوق دختران شان صدا بلند کرده اند


تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان، دستور اخیر حکومت طالبان در رابطه به حجاب اجباری زنان در افغانستان را محکوم کرده و گفته است که علمای دینی و سایر افغان‌ها برای اعادهٔ حقوق خواهران و دختران شان آواز بلند کرده اند.

آقای وست که روز سه شنبه ۱۰ می (۲۰ ثور) در نشستی به میزبانی بنیاد افغان-امریکایی در واشنگتن سخنرانی می‌کرد گفت که تصامیم طالبان مشارکت زنان افغان در آموزش، اشتغال، سیاست و سایر عرصه ها را محدود می‌کند. او گفت که مردم عادی افغانستان، علمای دین و سایر مردم این تصمیم طالبان را محکوم کرده اند.

رهبری طالبان در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که حجاب اسلامی را رعایت کنند. در این حکم گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که "تنگ و نازک" نباشد.

در این دستور آمده است که برای زنان، چادری "بهترین" نوع حجاب است. به گفته این وزارت، لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

بر اساس این دستور: "زنانیکه از نظر سنی پیر یا جوان استند، در مواجهه با مردان نامحرم باید به دلیل (جلوگیری از) فتنه، مطابق هدایات شرعی به جز از چشم‌ها تمام صورت خود را بپوشانند."

ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی این حکم طالبان را محکوم کرده و آنرا خلاف تعهدات رهبران این گروه خوانده اند. برخی از فعالان زن نیز در واکنش به این تصمیم روز سه‌شنبه ۱۰ می (۲۰ ثور) در کابل تظاهرات کردند.

پیش از این نیز، در تویتی نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان به تصمیم تازۀ طالبان برای اجباری‌کردن حجاب برای زنان واکنش نشان داده و سیاست‌های این گروه در قبال زنان را "اهانت به حقوق بشر" خوانده بود.

تعامل با طالبان

تام وست می‌گوید که از ماه مارچ تا کنون با رهبران طالبان دیدار حضوری نداشته است، اما در ماه مارچ با وزرای خارجه و معادن طالبان دیدار کرده است.

او گفت که به عنوان یک دپلومات وظیفه‌اش می‌داند تا با طالبان تعامل داشته باشد. آقای وست به صراحت گفت که از طالبان خوشش نمی‌آید اما افزود که این به نفع ایالات متحده و افغان‌ها است تا با طالبان از در تعامل پیش آمد. او همچنین گفت که در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان، هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان گفت که ایالات متحده برای کمک به افغان‌ها متعهد است و به گفتهٔ او نبایدمیلیون ها افغان بخاطر طالبان آسیب ببینند. او علاوه کرد که یک هیات امریکایی در حال حاضر با سهیل شاهین، یکی از رهبران طالبان روی مسایل جاری در قطر گفتگو می‌کند.

طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ وارد کابل شدند و زمام امور را بدست گرفتند، اما هیچ کشوری تاکنون دولت آنان را به رسمیت نشناخته است. آقای وست گفت که خواسته‌های طالبان عادی سازی روابط با جهان، به رسمیت شناخته شدن حکومت شان، اهراز کرسی افغانستان در ملل متحد و لغو تحریمها علیه رهبران آنان است.

افغانستان در پنج سال آینده

آقای وست در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه افغانستان در پنج سال آینده چگونه خواهد بود؟ دو فرضیه را مطرح کرد.

اول اینکه افغانستان ممکن در پنج سال آینده وضعیت بهتری داشته باشد و نظامی داشته باشد که هر افغان خود را در آن ببیند.

اما او افزود که اگر چنین نشود و طالبان از فرصت‌های کنونی استفاده نکنند، ممکن افغانستان با جنگ داخلی دیگری مواجه شود.

آقای وست این اظهارات را در حالی می‌کند که جبهۀ مقاومت از درگیری‌ها و کشته‌شدن افراد طالبان در ولایت پنجشیر و بغلان خبر داده اند؛ ادعاهای که از سوی طالبان رد شده است.

سیستم بانکی افغانستان

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند تا سیستم مالی و اقتصادی افغانستان دوباره ثبات یابد و افزود که در این راستا با افغان‌ها کمک خواهند کرد.

او در مورد ۳.۵ میلیارد دالر دارایی منجمدشدۀ بانک مرکزی افغانستان گفت که در مورد آن پس از حکم محکمه تصمیم گرفته خواهد شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در حدود ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

سپس در فرمانی که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ هشتم فبروری سال روان صادر کرد، ۳.۵ میلیارد دالر دارایی منجمدشدۀ بانک مرکزی افغانستان، به صندوق کمک‌های بشردوستانه منتقل شد و متباقی وجوه مسدود شده تا فیصلۀ دعوای حقوقی خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ باید در بانکی در نیویارک نگه داشته شود.

طالبان، حکومت پاکستان و چین به کرات خواهان رهایی دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان شده اند.

روند تخلیه

تامس وست گفت که طالبان به تعهد خود در قبال اجازهٔ خروج افغان‌ها از افغانستان عمل کرده اند. به گفتهٔ آقای وست طالبان گفته بودند که به افغان‌های که اسناد قانونی داشته باشند اجازه سفر می‌دهند و آنان به قول خود عمل کردند.

او مشخص نکرد که در حال حاضر چه تعداد افغان‌های در افغانستان به سر می‌برند که قرار است به ایالات متحده انتقال داده شوند اما مقامات امریکایی گفته اند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان کم‌و‌بیش ۸۰ هزار افغان به ایالات متحده منتقل شده اند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آن‌هم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است و تنها شاری از آنان توانسته اند در چهار ماه گذشته از افغانستان بیرون شوند.

در اخیر سخنرانی‌اش، آقای وست به زبان پشتو ابراز امیدواری کرد که افغان ها دولتی داشته باشند که هر افغان بتواند خود را در آن ببیند.

XS
SM
MD
LG