لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: زنان افغان به هدف حفظ حقوق شان خواستار گفتگو با طالبان اند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از برگزاری سلسله نشست‌ها با زنان افغان خبر داده و گفته است که در این دیدارها، اشتراک‌کنندگان زن خواستار گفتگو با مقام‌های طالبان دربارۀ حفظ حقوق شان شده‌اند.

یوناما روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) در خبرنامه‌ای گفت که این زنان از هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته اند که زمینه گفتگو میان آنان و طالبان را برای دست‌یابی به فرصت‌های اقتصادی و آموزشی نیز فراهم کند.

به گفتۀ یوناما این زنان همچنان بر اشتراک معنادار آنان در روندهای تصمیم‌گیری، محافظت در برابر خشونت‌ها و دسترسی زنان و دختران به آموزش و کار تاکید کرده اند.

گروه طالبان برخلاف تعهدات اولیه خود مکاتب متوسطه و لیسه‌ٔ دختران را با وجود تقاضاهای مکرر داخلی و بین‌المللی در بیشتر از یک سال گذشته مسدود نگهداشته اند و زنان را از رفتن به بسیاری مشاغل منع کرده اند.

مارک پوتزل، معاون نمایندۀ ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: "ما مشکلاتی را می‌بینیم که شما (زنان افغان) با آن روبرو هستید و مانند شما معتقد استیم که تغییر ممکن است."

آقای پوتزل افزوده است که آنان همواره در دیدار با مقام‌های طالبان، موضوع احترام گذاشتن به کنوانسیون‌های حقوق بشری و حقوق زنان را مطرح کرده و بر رعایت این کنوانسیون‌های بین‌المللی تاکید کرده اند.

همچنان در این نشست‌ها، زنان افغان از ملل متحد و جامعه جهانی خواسته اند که بر طالبان فشار بیشتر بیاورند تا آنان به حقوق زنان و دختران افغان احترام بگذارند.

این زنان همچنان گفته اند که ملل متحد باید تلاش‌هایش را برای کار آفرینی زنان و توامندسازی اقتصادی آنان افزایش داده و در بخش‌های ظرفیت‌سازی و آموزش زنان و دختران افغان تمرکز بیشتر کند.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، طالبان محدودیت‌های تازۀ بر ورود زنان افغان به پارک‌های تفریحی، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی وضح کرده که این اقدام آنان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

اخیراً دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) گفته که از اظهارات اخیر مقامات طالبان و گزارش‌ها در مورد منع زنان از حضور در پارک‌ها، کلب‌ها و حمام‌ها "عمیقاً" نگران است.

یوناما به تاریخ ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تمام حقوق افغان‌ها به ویژه دسترسی زنان به تمامی امور زندگی و حق دختران به تحصیل باید رعایت شود.

جامعهٔ جهانی گفته است که اگر طالبان در پی کسب رسمیت بین‌المللی اند، باید رویکرد سختگیرانۀ خود در مقابل حقوق زنان را تغییر دهند. اما طالبان می‌گویند که به حقوق زنان بر اساس تفسیری که از شریعت اسلامی دارند، احترام قایل اند.

XS
SM
MD
LG