لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در قبال افغانستان مسوولیت دارد و باید نقش خود را ایفا کند - کارشناسان


شماری از آگاهان، فعالان و مقام‌های پیشین حکومت افغانستان در یک نشست مجازی در واشنگتن بر ضرورت ادامۀ حمایت و پالیسی عملی و کارآی ایالات متحده در قبال افغانستان تاکید کردند.

محمد فرید حمیدی، لوی سارنوال پیشین افغانستان روز سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) در نشست مجازی به میزبانی شورای امریکایی زنان، صلح و امنیت گفت که ایالات متحده به عنوان متحد افغانستان در دو دهۀ پسین، در برابر این کشور و مردم آن مسوولیت دارد.

آقای حمیدی ضمن تاکید بر ضروریت "پالیسی روشن و شفاف" امریکا در قبال افغانستان گفت: "اگر افغانستان از نظر استراتیژیک اهمیت ندارد، اما صداقت یک متحد در جنگ مطرح است. ترک غیرمسوولانۀ افغانستان، صداقت یک متحد را ثابت نمی‌کند. مردم افغان از ایالات متحده انتظار دارند تا در برابر وضعیت افغانستان با مسوولیت عمل کند."

حمیرا نورستانی که سال‌ها به عنوان فعال بشری در افغانستان کار کرده است، در این نشست از سیاست‌های واشنگتن در قبال افغانستان انتقاد کرد و بر ضرورت یک برنامۀ عملی و استراتیژی کارساز برای کمک به مردم افغانستان، به ویژه زنان و نسل آینده تاکید کرد.

خانم نورستانی گفت: "اگر واقعاً راه حل درست را برای افغانستان جستجو کنیم. برای تعهدات ما، پالیسی فعلی امریکا کار نمی‌کند. ما از تاریخ افغانستان می‌دانیم که دخالت نظامی در افغانستان کارا نیست. کشورهایی که تلاش کردند، ناکام شدند. از نظر اخلاقی نباید مردم را در گرسنگی رها کنند. نیاز به ادامۀ نقش امریکا در افغانستان است. وضعیت در افغانستان پیچیده است."

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های فزاینده را بر زنان در افغانستان وضع کرده است.

شارلوت پونتیچیلی، مدیر پیشین هماهنگی برنامه‌های زنان وزارت خارجۀ امریکا، سال‌ها در افغانستان خدمت کرده است. او می‌گوید که تحصیل دختران راه رسیدن به صلح و امنیت نیست، اما یک رکن اساسی حقوق بشر است.

خانم پونتچیلی گفت: "با درنظرداشت اینکه توجه جهان به مسایل جهانی مانند اعتراضات ایران معطوف شده است، ادامه تعهد [امریکا] در قبال افغانستان مهم است. به خصوص در قبال زنان و اطفال افغانستان که در خطر استند."

لوی سارنوال پیشین افغانستان می‌گوید که باید بر طالبان فشار وارد شود تا یک سیستم قضایی موثر به نفع دسترسی زنان به عدالت را حاکم سازند.

آقای حمیدی گفت: "سیتم قضایی افغانستان تمام میکانیزم ها، قوانین و مقررات که از زنان محافظت و آنها را حمایت می کرد، ازجانب طالبان ازبین برده شده است. طالبان این قوانین و مقررات را تغییر داده اند. از رفتار و مفکوره های طالبان مشهود است که قواعد آنها تبعیض جنسیتی است و این مسله بر سیستم قضایی کشور و به خصوص زنان تاثیر دارد."

سخنرانان این گردهمایی بر اعادهٔ حقوق مدنی و اجتماعی زنان در افغانستان و سهم زنان در حکومت تاکید کردند. با وجود اینکه طالبان اعتراضات زنان را سرکوب کرده و محدودیت‌های اجتماعی بر زنان وضع کرده اند و شماری از زنان معترض هنوز زندانی استند، اما زنان معترض به اعتراضات پراگنده ادامه می دهند.

شورای امریکایی زنان صلح و امنیت با زنان و دختران افغان در قسمت حق تحصیل و شمولیت زنان و دختران افغان در حکومت و دسترسی به عدالت تاکید کرد و در عین حال از ادامهٔ مقاومت زنان معترض افغان که برای بدست آوردن آزادی های مدنی خود مبارزه می کنند، تمجید کرد.

XS
SM
MD
LG