لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: محدودیت‌ طالبان بر زنان سبب فقر و بی‌ثباتی در افغانستان می‌شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان از محدودیت‌های تازۀ طالبان بر زنان ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامۀ این وضعیت سبب بی‌ثباتی و فقر در این کشور خواهد شد.

رینا امیری ناوقت روز شنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) در یک تویت نوشت: "کسانی که از افغانستان مفرط می‌ترسند باید از سیاست‌های طالبان در برابر زنان و دختران، محرومیت از تحصیل، کار در بیشتر بخش‌ها و حتا شادی‌های کوچک، مانند حق رفتن به پارک نگران شوند."

خانم امیری اضافه کرده است که این افراط گرایی منجر به بی‌ثباتی، فقر و فرار بیشتر مردم از این کشور خواهد شد.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پس از منع ورود زنان به پارک‌های تفریحی، در یک اقدام تازه، استفاده زنان از کلب‌های ورزشی را نیز منع کرده است.

اخیراً محمد عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت دلیل این ممنوعیت را نادیده گرفتن دستورات تفکیک جنسیتی و مراعات نکردن حجاب خواند.

مهاجر در مصاحبه با صدای امریکا گفت که این گروه در ۱۵ ماه گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفت تا راه‌هایی را برای رفتن زنان به مکان‌های تفریحی به نحوی که شریعت اجازه می‌دهد، تسهیل کند، اما به گفتۀ او"متاسفانه که مالکان پارک‌ها و اماکن تفریحی همکاری نکردند...دستورات رعایت نشد و قوانین زیر پا شد و مجبور شدیم پارک‌ها و کلب‌های ورزشی را برای زنان تعطیل کنیم."

کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان نیز به این اقدام طالبان واکنش نشان داده و گفته است که این تصمیم وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت این گروه بی معنی است.

خانم دکر در حساب تویتر خود نگاشته است که زنان افغان مانند مردان حق دارند تا به پارک‌های تفریحی بروند. او اضافه کرده که افزون بر این، زنان کسانی اند که کودکان را پرورش می‌دهند و آنان به قدم زدن و هوای تازه نیاز دارند.

شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان همچنان اضافه کرده است که این "تصمیم طالبان برای زنان، کودکان و افغانستان بد است" و همچنان عواقب ناگوار در پی خواهد داشت.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در سال گذشته گفتند که زنان نباید بدون محرم از خانه‌ بیرون شوند و باید رو‌ی خود را بپوشانند. با آنهم برخی از زنان در شهر‌ها این دستور را نادیده گرفته و شماری دیگری اجازه یافته اند در شمار معدودی از دفاتر دولتی کار کنند.

گروه طالبان برخلاف تعهدات اولیه خود مکاتب متوسطه و لیسه‌ٔ دختران را با وجود تقاضاهای مکرر داخلی و بین‌المللی مسدود نگهداشته اند.

جامعهٔ بین المللی گفته است که اگر طالبان در پی کسب مشروعیت بین‌المللی اند، باید رویکرد سخت‌گیرانۀ خود را در مقابل زنان تغییر دهند. اما طالبان می‌گویند که به حقوق زنان بر اساس تفسیری که از شریعت اسلامی دارند، احترام قایل اند.

XS
SM
MD
LG