لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد برخورد میانمر با مسلمانان روهنگیایی را محکوم کرد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه، نقض حقوق بشری مسلمانان روهنگیایی و سایر اقلیت ها را محکوم کرده است.

در این قطعنامه، ملل متحد از حکومت میانمر یا برما خواسته است تا در برابر اقدامات نفرت انگیز و غیرقانونی در برابر مسلمانان روهنگیایی و سایر اقلیت ها در ایالت های راخین، کچین و شان، هرچه زودتر دست به کار شود.

نمایندۀ میانمر در ملل متحد این قطعنامه را محکوم کرده و آن را "جانبدارانه" و "نمونۀ از برخورد دوگانه" این سازمان عنوان کرده است.

باوجود آنکه مسلمانان روهنگیایی از چندین نسل به اینسو در میانمر زندگی میکنند، اما این کشور با نفوس اکثریت بودایی از دیر زمان آنان را 'بنگالی' یا باشندگان اصلی بنگله‌دیش تلقی میکند.

از سال ١٩٨٢ به اینسو این اقلیت مسلمان، از حق داشتن تابعیت میانمر و حق آزادی گشت و گذار و سایر حقوق اساسی، محروم شده اند.

در سال ٢٠١٧، اردوی میانمر در واکنش به یک حمله از سوی یک گروۀ شورشی روهنگیایی، یک عملیات وسیع نظامی را بنام "کمپاین پاکسازی" در ایالت راخین راه اندازی کرد.

در نتیجه آن عملیات هزاران مسلمان روهنگیایی به بنگله دیش فرار کرد و اردوی میانمر به تجاوزات جنسی، کشتار و آتش زدن منازل مسلمانان متهم شد.

مجمع عمومی ملل متحد، ضمن محکوم کردن بخورد حکومت میانمر در برابر مسلمانان روهنگیایی، برای نخستین بار روز گذشته ٢٧ دسمبر (ششم جدی) در بودجۀ مصرفی سال آینده خود، مبلغ مشخص را برای تحقیقات در مورد جنایات جنگی به ویژه در میانمر و سوریه شامل ساخت.

XS
SM
MD
LG