لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: برای هزاران کودک افغان زمینۀ آموزش را فراهم کرده‌ایم


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان در افغانستان (یونیسف) از ایجاد پنج‌هزار و ۳۵۰ صنف درسی برای کودکان در سه ماه گذشته در این کشور خبر داده است.

یونیسف ناوقت روز پنجشنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) در صفحۀ تویترش گفته است که با ایجاد این صنف‌ها زمنیه آموزش برای ۱۴۲هزار و ۷۰۰ کودک فراهم شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند؛ اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان همچنین گفته است که در حال حاضر بیش از چهار میلیون کودک در این کشور از رفتن به مکتب محروم اند که نصف از آنان، دختران اند.

یونیسف همچنین گفته است که برای آموزش و پرورش کودکان در این کشور به کارهای بیشتر نیاز است.

این در حالی است که روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفت که سال آینده تمام مکاتب و پوهنتون‌ها در افغانستان به روی دختران بازگشایی خواهد شد.

آقای مجاهد در همایشی زیر نام "وحدت ملی و صلح پایدار در پرتو عدالت اسلامی" که از سوی اهل تشیع برگزار شده بود، از تلاش‌ها برای ایجاد میکانیزم آموزشی دختران خبر داد که به گفتۀ وی با اصول اسلامی و ملی مطابقت داشته باشد.

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

XS
SM
MD
LG