لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: در نه ماه حدود ۷۲۸هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند


عکس:ارشیف
عکس:ارشیف

صندوق جمعیت ملل متحد می‌گوید که از جنوری تا اکتوبر سال روان میلادی، حدود ۷۲۸هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشورشان برگشته اند.

این ادارۀ ملل متحد امروز پنجشنبه ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) در تویتی گفته است که برگشت ۶۶۱هزار و ۶۰۰ مهاجر افغان از ایران و ۶۶هزار و ۳۰۰ تن دیگر از پاکستان شامل این ارقام است.

صندوق جمعیت ملل متحد گفته است که از فعالیت‌های بشردوستانه در کمپ‌های نقاط صفری مرزها حمایت می‌کند تا خدمات بهداشتی و حمایت روانی اجتماعی برای خانواده‌های برگشت‌کننده به افغانستان ارایه شود.

آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان نشان می‌دهد که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا اکنون بیش از ۱.۱۳ میلیون مهاجر افغان از ایران و پاکستان به گونۀ اختیاری و اجباری به وطن شان برگشته اند.

در تازه‌ترین مورد، در دو روز گذشته بیش از چهارهزار و ۴۰۰ مهاجر افغان از ایران داوطلبانه یا جبراً به افغانستان برگشته اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

فیلیپو گرندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) می‌گوید که در حال حاضر افغان‌ها بزرگترین رقم مهاجران، پناهجویان و بی‌جا شدگان داخلی را در سطح جهان تشکیل می‌دهند.

آقای گرندی در نشستی زیر نام "افغانستان-یافتن راهی برای پیشرفت" که از سوی مجمع جایزهٔ صلح نوبل در اسلو، پایتخت ناروی،‌ برگزار شده بود، در مورد وضعیت موجود مهاجران،‌ پناهجویان و بیجا شدگان داخلی افغان گفت: "امروز مجموعاََ ۶.۵ میلیون افغان یا به حیث مهاجر و پناهجو و یا هم آوارهٔ داخلی به سر می‌برند."

این مقام سازمان ملل متحد افزود که از جمله ۱۰۳ میلیون انسان که امروز در جهان مجبور به ترک خانه‌های شان می‌شوند،‌ شهروندان افغان بزرگترین رقم مهاجران و پناهجویان در جهان را تشکیل می‌دهند، رقمی که به گفتهٔ گرندی، پس از جنگ جهانی دوم، بی سابقه بوده است.

XS
SM
MD
LG