لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: نشست چهارجانبه دربارۀ مهاجران افغان در ایران برگزار می‌شود


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که قرار است نشست چهارجانبه دربارۀ رسیدگی به مشکلات مهاجران افغان در ایران برگزار شود.

به گفتۀ این وزارت، در این نشست دو روزه نمایندگان ایران، پاکستان، طالبان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اشتراک خواهند کرد.

عبدالرحمن راشد، معین مسلکی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان، در میدان هوایی کابل به خبرنگاران گفت که در این نشست روی حل مشکلات مهاجران افغان و چگونگی ادامۀ کمک‌ها به آنان در این دو کشور بحث و گفتگو خواهد شد.

این مقام طالبان اضافه کرد که پس از حاکمیت این گروه بر افغانستان "امنیت در این کشور تامین شده " و هیات این گروه در سفر به ایران، مهاجران را تشویق خواهد کرد تا آنان دوباره به وطن خود باز گردند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

بر بنیاد معلومات ادارهٔ مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر در پاکستان در حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان زیست دارند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

این نشست چهارجانبه در حالی دربارۀ رسیدگی به مشکلات مهاجران در ایران و پاکستان برگزار می‌شود که این دو کشور، در ماه‌های اخیر روند اخراج اجباری پناهجویان افغان را افزایش داده اند.

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) گفت که تنها از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ قوس، سه‌هزار و ۷۵۵ پناهجوی افغان دوباره به کشور خود برگشته اند.

این وزارت اضافه کرد که بسیاری این مهاجران که در ماه‌های گذشته به گونۀ غیرقانونی به ایران رفته بودند، توسط پولیس آن کشور بازداشت و جبراً به افغانستان بازگرداننده شدند.

به گفتۀ این وزارت، تنها روز گذشته، حدود ۱۰۰ تن از مهاجران افغان به شمول کودکان و زنان از مرزهای پاکستان وارد افغانستان شدند.

اخیراً ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، گزارش داده است که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، بیش از یک میلیون افغان به ایران نقل مکان کرده‌ اند و همچنان روزانه هزاران نفر دیگر برای یافتن کار یا رفتن به کشورهای اروپایی، وارد ایران می‌شوند.

XS
SM
MD
LG