لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: کووید-۱۹ بیش از این یک حالت اضطراری صحی جهانی نیست


کروناویروس برای نخستین بار در اواخر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین گزارش شد
کروناویروس برای نخستین بار در اواخر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین گزارش شد

سازمان جهانی صحت روز جمعه پنجم می (۱۵ ثور) گفت که همه گیری کووید-۱۹ که در سه سال گذشته میلیون‌ها انسان را به کام مرگ برد، بحران‌های اقتصادی را به وجود آورد و نابرابری ها را عمیق‌تر کرد، بیش از این یک حالت اضطراری صحی در جهان نیست.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، به خبرنگاران از پایان حالت اضطراری صحی ناشی از بیماری کووید-۱۹ خبر داد و گفت که این بیماری همه‌گیر جان دست‌کم ''۲۰ میلیون'' انسان را در سراسر جهان گرفته است؛ این رقم سه برابر تخمین‌های رسمی مرگ و میر ناشی از این بیماری کشنده در جهان را نشان می‌دهد.گبریسوس اما تاکید کرد که بیماری کووید-۱۹ پایان نیافته است.

در همین حال،‌ ماریا ون کرخوف، مسوول فنی سازمان جهانی صحت، نیز گفت که بیماری کووید-۱۹ از بین نرفته و فقط تصمیم گرفته شد که حالت اضطراری صحی جهانی ناشی از این بیماری پایان اعلام شود.

دانشگاه جانس هاپکینز ایالات متحده که برای سه سال پیهم_از مارچ ۲۰۲۰ تا مارچ ۲۰۲۳ _ آمار مرتبط به بیماری کووید-۱۹ را جمع‌آوری کرد، گفته است که در این مدت نزدیک به ۶۷۷ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند. بر اساس آمار جانس هاپکینز، از این میان نزدیک به شش میلیون و ۸۸۲ هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

بر اساس این آمار، بیش ترین واقعات بیماری کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایالات متحده ثبت شده است. آمار جانس هاپکینز نشان می‌دهد که از آغاز همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تا حالا نزدیک به ۱۰۴ میلیون نفر در سراسر امریکا به این بیماری مبتلا شدند و از آن جمله، نزدیک به یک میلیون ۱۲۴ هزار نفر جان باخته اند.

بیماری کووید۱۹ برای بار نخست در اواخر دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ولایت هوبی چین شیوع کرد و سپس به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

سازمان جهانی صحت در وهلهٔ نخست به تاریخ ۳۱ دسمبر ۲۰۱۹ از شیوع بیماری سینه بغل که ''علت ناشناخته'' است، در شهر ووهان چین خبر داد.

یک هفته پس از آن، کروناویروس شناسایی شد. چین به تاریخ ۱۱ جنوری ۲۰۲۰ میلادی نخستین مرگ ناشی از این بیماری را تایید کرد که سپس کووید-۱۹ نامیده شد. چین به تاریخ ۱۳ جنوری شهر ووهان را به طور کامل قرنطین کرد.

کروناویروس به سرعت در سراسر جهان سرایت کرد و در نهایت سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۳ مارچ ۲۰۲۰ همه‌گیری کووید-۱۹ را اعلام کرد.

ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که به شدت از این ویروس متاثر شد به تاریخ ۱۲ مارچ شمال آن کشور قرنطین شد و سپس این قرنطین در سراسر آن کشور وضع شد.

به تعقیب آن، اسپانیا به تاریخ ۱۴ مارچ، فرانسه به تاریخ ۱۷ مارچ قرنطین را اعلام کردند. آلمان و بریتانیا در آن زمان از مردم خواستند تا تماس‌های اجتماعی شان را قطع کنند و در نهایت اتحادیهٔ ۲۷ عضوی اروپا، سرحدات خارجی شان را مسدود کردند.

در ماه اپریل ۲۰۲۰، نیم جمعیت جهان در قرنطین به سر برد. به تاریخ دوم اپریل ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۳.۹ میلیون نفر که ۵۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، مجبور شدند در خانه‌های شان بمانند. در این مدت، بیش از یک میلیون نفر به بیماری کووید مبتلا شده بود.

در این زمان، بازارهای سهام جهان سقوط کرد. تقریباََ تمام بخش های اقتصاد جهان متوقف شد.

ایالات متحده به تاریخ ۱۴ دسمبر ۲۰۲۰ تطبیق اضطراری واکسین کووید۱۹ شرکت‌های فایزر و بیو‌ان‌‌تک را آغاز کرد.

یک هفته پس از منظوری استفاده اضطراری نخستین واکسین کووید۱۹ در امریکا، کمیتهٔ مشورتی ادارهٔ غذا و دوای ایالات متحده به تاریخ ۱۷ دسمبر ۲۰۲۰استفاده اضطراری دومین واکسین کووید۱۹ را تایید کردند. این واکسین توسط شرکت‌ مودرنا تولید شده است و نتایج اولیه آزمایش‌های نهایی آن نشان داده است که ۹۴ درصد موثر بوده است.

از آن بعد، میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان به شمول کشور‌های فقیر به واکسین بیماری کووید-۱۹ دسترسی پیدا کردند. تطبیق گستردهٔ این واکسین در نهایت موجب شد تا گردش این ویروس در سراسر جهان کاهش یابد و در نهایت سازمان جهانی صحت روز جمعه اعلام کرد که این ویروس بیش از این یک حالت اضطراری صحی در جهان نیست.

XS
SM
MD
LG