لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: طالبان باید به بازداشت‌‌های 'خودسرانه' پایان دهند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) از رهایی دو خبرنگار خارجی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان توسط طالبان استقبال کرده و خواستار پایان دادن به این بازداشت‌ها شده است.

یوناما در پیامی در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که زمان پایان دادن به همۀ بازداشت‌های "خودسرانه" در افغانستان فرا رسیده و طالبان در این زمینه باید توجه کنند.

ملل متحد همچنین گفته است که نباید هیچ خبرنگار افغان و بین‌المللی و فعالان جامعه مدنی گرفتار و در زندان نگهداری شوند. یوناما همچنین تاکید کرده است که باید تمامی کسانی که در بند گروه طالبان قرار دارند، دوباره رها شوند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز گذشته از بازداشت دو خبرنگار خارجی و چند کارمندان محلی افغان این سازمان خبر داده بود.

این سازمان در تویتی نگاشته بود:" دو خبر نگار همرا با چند کارمند محلی افغان حین اجرای وظیفه با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کابل بازداشت شده اند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان بازداشت این خبرنگاران و کارمندان محلی ملل متحد را تایید کرد و گفت که این افراد پس از چندین ساعت دوباره رها شده اند.

آقای مجاهد دلیل بازداشت این خبرنگاران خارجی را "نداشتن تذکره، جواز نامه‌ها و اسناد لازم" عنوان کرد و افزود که آنان پس از تثبیت هویت دوباره از بند رها شدند.

در یک خبر دیگر، برخی از زنان معترض گفته اند که طالبان پروانه ابراهیم‌خیل، یکی از زنان فعال در کابل را پس از سه هفته دوباره از بند آزاد کرده اند.

آنان که از ذکر نام شان در گزارش خودداری کردند روز شنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفته اند که طالبان وعده کرده اند که برخی از زنان معترض دیگر که در بازداشت این گروه به سر می‌برند را به زودی رها خواهند کرد.

پیش از این دفتر حقوق بشر ملل متحد گفته بود که پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا زریاب پریانی به تاریخ ۱۹جنوری امسال همراه با برخی از بستگان شان اختطاف و نیز مرسل عیار و زهرا محمدی هفتهٔ‌ گذشته از کابل ناپدید شدند.

طالبان پیش از این بازداشت این فعالان زن را در کابل رد کرده بودند و نیز تا کنون در مورد رهایی پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG