لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تلاش‌ها برای برداشتن موانع در برابر فعالیت رسانه‌ها جریان دارد


همزمان با افزایش نگرانی‌ها در بارۀ وضع محدویت‌ها بر فعالیت نشراتی رسانه‌ها و بازداشت خبرنگاران توسط طالبان، مقام‌های این گروه می‌گویند که تلاش‌های آنان برای برداشتن موانع در برابر فعالیت رسانه‌ای در این کشور جریان دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان روز شنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) در واکنش به گزارش اخیر گزارشگران بدون مرز گفت که آنان به آزادی رسانه‌ها متعهد اند.

گزارشگران بدون مرز با نشر گزارشی گفته است که که مامورین استخباراتی و امنیتی گروه طالبان پس از تسلط بر افغانستان، حد اقل ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را بازداشت کرده اند. بر اساس این گزارش در دو ماه گذشته، تهدید، احضار و بازداشت "خودسرانه‌‌ٔ" خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است.

آقای مجاهد همچنین گفته است که رسانه‌ها در افغانستان مکلف اند تا بی‌طرفی شان را حفظ و به ارزش‌های "دینی و ملی" این کشور متعهد باشند.

سخنگوی طالبان افزوده است: " ما تلاش داریم که موانع در برابر رسانه‌ها را دور نماییم، از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم که به قانون رسانه‌ها عمل نمایند. راپورها و ‌تشویش‌ها در این مورد تحت بررسی است."

پیش از این مقام‌های طالبان گفته بودند که برای رسیدگی به مشکلات و تخطی‌های رسانه‌ای در افغانستان، قرار است کمیسیون تخطی رسانه‌ها و کمیسیون مشترک رسانه‌ها و حکومت ایجاد شود.

آنان گفته اند که قانون رسانه‌های همگانی افغانستان قابل اجرا بوده و با ایجاد کمیسیون تخطی رسانه‌ها، هیچ نهاد و وزارت‌خانه‌ها در کار خبرنگاران و رسانه‌ها در این کشور مداخله نخواهند کرد.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر، جلب و جذب و سمع شکایات گروه طالبان در ماه سپتمبر و پس از آن یک سلسله مقررات جدید نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان اعلام کرد.

بر اساس این مقررات، رسانه‌های تلویزیونی نباید فلم‌هایی را نشر کنند که "خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانی" بوده و نیز نشر فلم‌های داخلی و خارجی که در آن "فرهنگ و عنعنات بیگانگان" بازتاب یافته و سبب "بد اخلاقی" در اجتماع می‌شود، منع قرار داده شده است.

طالبان همچنین دستور داده اند که برنامه‌های "طنزی و تفریحی" تلویزیون‌ها نباید به گونه‌ای تهیه شود که در آن به کسی "تحقیر و اهانت" شده باشد. همچنین نشر سریال‌هایی که در آن به "شعایر دینی یا کرامت انسانی" اهانت شده باشد، منع شده است.

XS
SM
MD
LG