لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران بازداشت شدهٔ ملل متحد رها شدند 


دو خبرنگار خارجی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان(UNHCR) که در بازداشت طالبان به سر می‌بردند، رها شدند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه ۱۱ فبروی (۲۲ دلو) با نشر پیامی در تویتر گفت:" آن اتباع خارجی که خود را به یک مؤسسه بین المللی منسوب می کردند، بخاطری توقیف شده بودند که شناسنامه ها، جواز نامه ها و اسناد لازم نداشتند".

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه ۱۱ فبروری از بازداشت دو خبرنگار خارجی و چند کارمندان محلی افغان این سازمان خبر داده بود.

این سازمان در تویتی نگاشته بود:" دو خبر نگار همرا با چند کارمند محلی افغان حین اجرای وظیفه با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کابل بازداشت شده اند."

آقای مجاهد گفته است که خبرنگاران در جریان بازداشت در حالت خوب قرار داشتند، با خانواده های خود در تماس بودند و بعد از آن که تثبیت هویت شدند و اطمینان حاصل شد، رها شدند.

اما سخنگوی طالبان در مورد بازداشت و یا رهایی کارمندان محلی این سازمان چیزی نگفته است.

حامیان حقوق بشر و گروه های حمایت از رسانه‌ها گفته اند که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، این گروه فعالان حقوق بشر و کارمندان رسانه های آزاد را مورد آزار و اذیت قرار داده و در برخی اوقات آنان را توقیف و مورد لت و کوب قرار می‌دهند.

گزارشگران بدون مرز در گزارشی که به تاریخ چهارم فبروری (۱۵ دلو)نشرشده بود از بازداشت حده‌اقل ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای توسط مامورین استخباراتی و امنیتی گروه خبر داده و اضافه کرده بود که این خبرنگاران گاه با خشونت‌ نیز مواجه شده اند.

موضوع بازداشت خبرنگاران و فعالان زن در افغانستان در حالی مطرح است که طالبان در تلاش کسب مشروعیت جهانی استند وبه تازگی رینا امیری، نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان، در واکنش به ادامۀ بازداشت زنان معترض توسط طالبان گفت که اگر این گروه خواهان کسب مشروعیت جهانی است، باید به حقوق مردم احترام بگذارد.

این در حالی است که هنوز از سرنوشت چهار زن فعال و بستگان آنان که پس از تظاهرات برای حقوق زنان بازداشت و یا اختطاف شده اند خبری نیست.

در تازه ترین مورد، دفتر حقوق بشر ملل متحد به تاریخ هشتم فبروری خواستار رهایی این چهار زن فعال و بستگان آنان شد و گفت که تا اکنون معلوم نیست که این زنان که در تظاهرات ۱۶م جنوری اشتراک کرده بودند، در کجا استند و از مقامات طالبان خواست تا در مورد این قضایا معلومات ارایه کنند​.

لیز تروسیل، یک سخنگوی این نهاد به خبرنگاران در ژنیو گفت: "ما خواستار رهایی فوری آنانیم. ما در مورد مصوونیت زنان ناپدید شده و اعضای خانواده‌های شان عمقیاً نگرانیم."

دفتر حقوق بشر ملل متحد گفت که پروانه ابراهیم خیل و تمنا پریانی به تاریخ ۱۹جنوری همراه با برخی از بستگان شان اختطاف شدند و مرسل عیار و زهرا محمدی هفتهٔ‌ گذشته ناپدید شدند.

او افزود تا حال واضح نیست که این زنان توسط کی‌ها اختطاف یا بازداشت شده اند. گروه طالبان در مورد بازداشت این زنان اظهار بی‌خبری کرده و گفته است که تحقیقات در این رابطه جریان دارد.

XS
SM
MD
LG