لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و فرانسه در مورد برنامه‌ٔ هسته‌ای ایران و وضعیت اوکراین بحث کردند


وزیران خارجهٔ ایالات متحده و فرانسه روزیکشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) در یک تماس تلیفونی در مورد مسایل مختلف، به شمول برنامهٔ هسته‌ای ایران صحبت کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که انتونی بلینکن و ژان ییف لودریان، ‌وزیران خارجهٔ فرانسه،‌ در مورد اعزام قوای روسی به مرز اوکراین که برای کشور‌های غربی نگران کننده است،‌ نیز صحبت کردند و تاکید کردند که واشنگتن و پاریس "تعهد راسخ و دوامدار نسبت به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین" دارند.

در همین حال، انتونی بلینکین یکشنبه شب به وقت واشنگتن دی سی در یک تویت نوشته است که در جریان تماس با همتای فرانسوی‌اش اقدامات "تجاوزگری" روسیه در برابر اوکراین و برنامهٔ هسته‌ای ایران گفت و گو کرده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده به تاریخ هشتم نومبر (۱۷ عقرب) نیز گفت که امریکا و مصر نگران فعالیت‌های "بی‌ثبات کنندهٔ" ایران اند.

آقای بلینکن در مورد نگرانی واشنگتن و قاهره گفت: "ما نگرانی‌های جدی و مشترک در رابطه به نفوذ بی‌ثبات‌کنندهٔ ایران در منطقه، از جمله حمایت این کشور از تروریزم، برنامه میزایل‌های بالستیک، و برخورد ظالمانه و بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی، از جمله شهروندان امریکا برای اعمال فشار سیاسی، داریم."

وزیر خارجهٔ امریکا افزود: "ایران با داشتن تسلیحات هسته‌ای حتا یک نیروی بی‌ثبات‌کننده‌تر در منطقه و فراتر از آن خواهد بود. به همین دلیل است که رییس‌جمهور بایدن اخیراً با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود در مورد اینکه چگونه می‌توانیم برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای، با یکدیگر همکاری کنیم، گفتگو کرد."

وزیر خارجه فرانسه نیز هفته گذشته تاکید کرد که ازسرگیری مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای در پایان نومبر، باید از همان جایی که در ماه جون سال روان میلادی متوقف شد، ادامه یابد

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور تمایل به احیای این توافق نشان داده اند، اما با وجود چندین دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند و مذاکرات غیر مستقیم ایران با ایالات متحده از پنج ماه به این سو متوقف است.

با آنهم،‌ ایران به تاریخ ۲۷ اکتوبر‌ توافق کرد تا در ماه نومبر مذاکرات هسته‌ای را با قدرت‌های جهان پس از پنج ماه وقفه از سربگیرد.

XS
SM
MD
LG