لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: در صورت شکست کامل مذاکره هسته‌ای ایران، گزینه‌های دیگر وجود دارد


دستگاه‌های سانتریفیوژ‌های غنی سازی یورانیم ایران در پایگاه هسته‌ای نطنز
دستگاه‌های سانتریفیوژ‌های غنی سازی یورانیم ایران در پایگاه هسته‌ای نطنز

مقام‌های ارشد ایالات متحده روز چهار شنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) گفتند که تلاش‌ها برای برگشت تهران به شرایط توافق هسته‌ای ایران با شکست مواجه شده است.

این مقام‌های ارشد امریکایی گفته اند که ایران،‌ایالات متحده و متحدانش را مجبور می کند تا گزینه‌های غیر دپلوماتیک را برای مهار این تهدید روی دست بگیرند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ٔ ایالات متحده، روز چهار شنبه گفت که رهبری ایران "بازی خطرناک” را به پیش گرفته است.

آقای بلینکن به خبرنگاران گفت:‌" ما به پیشنهادی که ارایه کرده ایم، متحد استیم و نمی توان به ایران اجازه‌ای دسترسی به سلاح هسته‌ای داد. اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، آماده ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم."

ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی از ماه‌ها به این سو تلاش دارند تا برای توافق هسته‌ای جدید موسوم به برجام از طریق مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم در ژینو، راه حل سیاسی پیدا کنند.

اما مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم ایران با اعضای برجام با بن بست مواجه شده است. در عین حال، مقام‌های ارشد واشنگتن هشدار داده اند که زمان به سرعت برای راه حل برنامه‌ای هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات رو به اختتام است.

وزیر خارجهٔ امریکا روز چهار شنبه در یک نشست خبری مشترک با همتایان امارت متحده‌ای عرب و اسراییل خود گفت که با گذشت هر روز و عدم تمایل و حسن نیت ایران برای راه حل سیاسی برجام،‌ احتمال راه حل برنامه‌ای هسته‌ای کاهش میابد.

با آنهم آقای بلینکن گفت که ایالات متحده هنوز هم باور دارد که دپلوماسی بهترین گزینه برای راه حل برنامه‌ای هسته‌ای ایران است، اما تاکید کرد که ایران تا حال در این زمینه از خود تمایل نشان نداده است.

رابرت مالی، نماینده‌ای خاص واشنگتن برای ایران، نیز در جریان یک کنفرانس مجازی ارزیابی مشابه داشت.

آقای مالی گفت: "ما واقع بین استیم. ما می دانیم احتمال این وجود دارد که ایران یک مسیر متفاوت را انتخاب کند."

آقای مالی همچنین گفته است که ایالات متحده و شرکای آن خود را برای جهانی آماده کنند که ایران هیچ محدویتی برای برنامه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت و باید سایر گزینه‌ها را مدنظر گرفت تا از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، جلوگیری شود.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

ایران در یک اقدام تلافی جویانه، غنی سازی یورانیم خود را از سرگرفت، مواد کیمیایی که از آن در ساخت سلاح هسته‌ای کار گرفته می شود.

پس از روی کار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور تمایل به احیای این توافق نشان داده اند، اما با وجود چندین دور مذاکرات، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند و مذاکرات غیر مستقیم ایران با ایالات متحده در ژینو، کاملا متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG