لینک های دسترسی

Breaking News

معاون وزیر خارجۀ امریکا به چین سفر می‌کند


وندی شرمن، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده تا چند روز آینده به چین سفر می‌کند. پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن در ایالات متحده، این ارشدترین مقام حکومت امریکا است که به چین سفر می‌کند.

سفر خانم شرمن در حالی صورت می‌گیرد که طیف گستردۀ مسایل به شمول وضعیت حقوق بشر در چین و امنیت سایبری بر روابط این دو قدرت سایه افگنده و هر دو تلاش دارند تا از ورای دپلوماسی به روابط ملتهب شان ثبات ببخشند.

وزارت خارجۀ امریکا روز چهارشنبه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) با نشر بیانیه‌ای گفت: "این مباحثات بخشی از تلاش‌های جاری ایالات متحده برای مراودات رک و راست با مقام‌های جمهوری خلق چین به هدف پیشبرد علایق و ارزش‌های ایالات متحده و مدیریت مسوولانۀ روابط است."

در بیانیه بدون اشارۀ مشخص به جزییات مباحثات خانم شرمن گفته است: "معاون وزارت خارجه در زمینه‌هایی که ما نسبت به عملکردهای جمهوری خلق چین نگرانی داریم و نیز در مواردی که علایق مان همسو است، مباحثاتی خواهد داشت."

خانم شرمن در این سفر به بیجینگ، پایتخت چین نرفته و در شهر تیانجین با مقام‌های ارشد چینی به شمول وانگ یی، وزیر خارجۀ آن کشور ملاقات خواهد کرد.

پیش از این، انتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سولیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده با چند مقام ارشد حکومت چین به شمول وزیر خارجۀ آن کشور در ماه مارچ در ایالت الاسکای امریکا دیدار کرده بودند.

در تازه ترین مورد پرخاش میان واشنگتن و بیجینگ، مقام‌های امریکایی هفتۀ گذشته چین را به انجام حملات گستردۀ سایبری ماه مارچ بر مایکروسافت متهم کردند.

همچنین مجلس سنای ایالات متحده لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن وارد کردن کالاهای تجارتی از شین‌ژیانگ چین ممنوع شد. ایالات متحده می‌گوید که حکومت چین حدود یک میلیون اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان را در بازداشتگاه‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ نگهداری کرده است.

اما چین که همواره چنین اتهامات را رد کرده است، در تازه ترین واکنش، روز سه شنبه این اتهامات ایالات متحده مبنی بر حملات سایبری بر مایکروسافت را "ساختگی" خواند.

XS
SM
MD
LG