لینک های دسترسی

Breaking News

رقابت تنگاتنگ در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا


رای دهندگان امریکایی در نهایت روز سه شنبه ششم ماه نومبر تصمیم خواهند گرفت تا از بارک اوباما رئیس جمهور فعلی ایالات متحده یا مت رامنی رقیب جمهوریخواه وی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی را انتخاب کنند.

رقابت تنگاتنگ میان بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده و رقیب جمهوریخواه وی در نظر پرسی علی عامه، هر دو کاندید را واداشته است تا توجه خود را به ایالت های کلیدی متمرکز سازند که می تواند در آخرین لحظات نتیجۀ انتخابات را دگرگون سازد.

رئیس جمهور اوباما، در آخرین روز مبارزات انتخاباتی، بیشتر وقت خود را در اوهایو سپری کرد. او گفت که انتخابات، بحث انتخاب دو نامزد یا حزب نه بلکه موضوع انتخاب میان دو دیدگاه متفاوت در امریکا است.

مت رامنی، کاندید حزب جمهوریخواه ساعات پایانی مبارزات انتخاباتی خود را در پنسلوانیا سپری کرد. ایالتی که معمولاً برای دموکرات ها رای می دهند- اما نظر سنجی های تازه نشان می دهد که رقابت میان دو نامزد در آن ایالت نیز نزدیک شده است.

رامنی به جمعی از حامیان خود گفت که با رهبریت درست، امریکا یکبار دیگر به جوش و خروش خواهد آمد.

تلاش نهایی

هر دو نامزد تلاش دارند تا در حوزه های انتخاباتی ایالت ها مختلف این کشور رای اکثریت را به نفع خود جمع آوری کنند. هر ایالت در امریکا بر اساس تعداد نفوس، با حوزۀ انتخاباتی مشخصی معیین شده است.

یک نامزد برای راهیابی به قصر سفید باید کم از کم از 538 حوزۀ انتخاباتی، رای 270 حوزه را از آن خود کند.

کارشناسان امور سیاسی می گویند که از جملۀ 50 ایالت، 40 ایالت آن به گونۀ قوی به یکی از نامزد ها و یا دیگری گرایش دارند. به این معنی که نامزد های انتخاباتی از قبل می دانند که در میان این 40 ایالت کدام آن بدون شک به نفع آنان رای می دهد.

به همین دلیل است که هر دو نامزد بیشتر وقت خود را در ایالت هایی سپری می کنند که رای شهروندان آن غیر قابل پیش بینی است.

برهۀ سرنوشت ساز

لری ساباتو از مرکز سیاسی پوهنتون ویرجینیا می گوید که در یک مبارزۀ انتخاباتی تنگاتنگ، معمولاً توجه به هفتۀ اخیر متمرکز می شود که کدام یک از نامزد ها توجه بیشتر مردم را به خود جلب کرده است.

او به این باور است که در زمان توفان موسوم به سندی و گزارش شغل که بهبود را در وضعیت مشاغل نشان می دهد، اوباما این توجه را به خود جلب کرده است.

اما بسیاری از کارشناسان به این باور اند که فرقی نمی کند کی در این انتخابات برنده و یا بازنده می شود، به احتمال زیاد این کشور در آیندۀ قابل پیش بینی منقسم باقی می ماند.

تحلیلگران به این باوراند که جمهوریخواهان تلاش خواهند کرد تا در انتخابات مجلس نمایندگان اکثریت خود را مانند گذشته حفظ کنند، اما اکثر کارشناسان و تحلیلگران ابراز عقیده می کنند که جمهوریخواهان نخواهند توانست تا اکثر کرسی های سنای ایالات متحده را از آن خود کنند.
XS
SM
MD
LG