لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان دو کورۀ هسته‌ای می‌سازد


عکس آرشیف: کوره‌های تولید برق هسته‌ای کوریای جنوبی
عکس آرشیف: کوره‌های تولید برق هسته‌ای کوریای جنوبی

عربستان سعودی از شرکت‌های امریکایی دعوت کرده است تا در انکشاف برنامۀ چند میلیارد دالری هسته‌ای آن‌کشور سهم بگیرند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه گفت که ریاض علاقه ندارد تا تکنالوژی هسته‌ای را برای مقاصد نظامی به کار گیرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آقای فالح در کنفرانس مشترک خبری با ریک پیری، وزیر انرژی ایالات متحده، با تاکید بر عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای گفت که برنامۀ هسته‌ای عربستان تنها برای مقاصد ملکی می‌باشد.

آقای فالح گفت که ریاض برای ساختن دو کورۀ هسته‌ای و موضوعات مرتبط با تنظیم و پالیسی این تاسیسات، سرگرم کار با شرکای امریکایی خود است.

اما آقای پیری که برای نخستین بار به صفت وزیر انرژی ایالات متحده به عربستان سعودی سفر کرده است، ابراز نظر در مورد مذاکرات پیرامون ساختن این تاسیسات را "اندکی پیش از وقت" خواند. او گفت که کار در این زمینه در مراحل "مقدماتی" قرار دارد.

کشورهایی که مایل به داشتن تاسیسات انرژی هسته‌ای اند باید پیش از اقدام به ساختن آن باید میثاق همکاری صلح آمیز هسته‌ای را که به نام توافقنامۀ ۱۲۳ یاد می‌شود امضا کنند.

این سند مانع هرگونه اقدامی می شود که می تواند به ساختن بم اتم منتهی گردد، اما عربستان سعودی در مذاکرات قبلی از امضای این توافقانه سر باز زده بود.

عربستان سعودی، بزرگترین صادر کنندۀ نفت در جهان، می‌خواهد که جای مصرف تیل برای تولید برق، با استفاده از انرژی هسته‌ای، برق مورد نیاز خود را تولید کند.

کوره‌های تولید برق هسته‌ای به یورانیم پنج درصد غنی شده نیاز دارد، اما اگر یورانیم بیش از این حد غنی ساخته شود، می شود از آن برای ساختن بم اتم استفاده کرد.

ریاض معلومات در مورد کوره‌های هسته‌ای خود را در ماه اکتوبر به شرکت‌های فراهم کنندۀ این خدمات پیشکش کرد و قرار است قرارداد ساختن نخستین کورۀ آن در سال ۲۰۱۸ امضا شود.

ساختن تاسیسات هسته‌ای بخشی از برنامۀ اصلاحی شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است تا اتکای آن کشور را به نفت کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG