لینک های دسترسی

Breaking News

حملات هوایی امریکا به حمایت از قوای افغان ادامه می‌یابد – مک‌کینزی


کنیت مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی اردوی امریکا گفته است که ایالات متحده به حملات هوایی به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در جنگ آنان علیه طالبان ادامه خواهد داد.

آقای مک‌کینزی روز یکشنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) به خبرنگاران در کابل گفت: "ایالات متحده حملات هوایی به حمایت از نیروهای افغان را در چند روز اخیر افزایش بخشیده است و در صورتیکه طالبان به حملات شان ادامه دهند، آماده‌ایم که این میزان حمایت را در هفته‌های آینده افزایش ببخشیم."

از ماه می به اینسو، که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده است، خشونت طالبان در آن کشور نیز شدت یافته و به گفتۀ مقام‌های امریکایی، این گروه کنترول مراکز حدود نصف ولسوالی‌های افغانستان را در دست گرفته است.

آقای مک‌کینزی تصدیق کرد که حکومت افغانستان روزهای دشواری در پیشرو دارد، اما گفت که طالبان تلاش می‌کنند تا چنین حسی را برای جنگ ایجاد کند که گویا پیروزی شان حتمی است "آنان غلط فکر می‌کنند...پیروزی طالبان حتمی نیست".

به گفتۀ این جنرال امریکایی، حتا پس از تکمیل شدن روند خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان به تاریخ ۳۱ اگست سال روان، قوای نظامی ایالات متحده به حمایت لوژستیکی به قوای هوایی افغانستان، از راه دور، ادامه خواهد داد.

فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات امریکا گفت که قوای هوایی امریکا این قابلیت را حفظ خواهد کرد تا "حملات هوایی را در افغانستان" بر ضد دو گروه داعش و القاعده انجام داده بتواند.

آقای مک‌کینزی افزود که در روزها و هفته‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا حکومت افغانستان قادر است که به تنهایی حملات طالبان را دفع کند یا نه.

او گفت: "فکر نکنم که این مسیر آسان باشد...اما این تعبیری را نمی‌پذیرم که لزوماً جنگ داخلی در بگیرد."

یک روز پیش از این، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که نظامیان افغان باید پیش از بازپس‌گیری محلات از دست‌­رفته، از پیشروی طالبان در میدان جنگ جلوگیری کنند.

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که عملیات‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان "محتاطانه و دقیق" به پیش می‌رود.

فواد امان،‌ سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت: "نیروهای ما فعلاً در موقعیت بهتر قرار دارند و با گذشت هر روز اراضی زیر کنترول طالبان محدودتر خواهد شد و نیروهای ما عملیات‌های تهاجمی خود را بیشتر خواهند کرد."

XS
SM
MD
LG