لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف هشدار چین، پلوسی به تایوان سفر کرد


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده با وصف هشدارهای جدی چین، در جریان سفرش به چهار کشور آسیایی شامگاه سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) وارد تایوان شد.

پیش از این، چین هشدار داده بود که اگر پلوسی از تایوان دیدن کند، ایالات متحده بهای آن را خواهد پرداخت.

هیات کانگرس ایالات متحده که خانم پلوسی آن را رهبری می‌کند، با نشر اعلامیه‌ای گفته است این سفر به مثابۀ "تعهد خلل‌ناپذیر ایالات متحده به حمایت از دموکراسی پرخروش تایوان" است.

در این اعلامیه آمده است: "بحث‌های ما با رهبری تایوان به تصریح مجدد حمایت ما به شریک مان و ترویج علایق مشترک مان، به شمول توسعۀ منطقۀ آزاد و باز اندو-پسفیک، متمرکز خواهد بود. در حالیکه جهان با هرج و مرج میان خودکامگی و دموکراسی روبرو است، همبستگی ایالات متحده با ۲۳ میلیون مردم تایوان بیش از هر وقت دیگر مهمتر است."

پس از رسیدن خانم پلوسی و هیات همراهش به تایپی، مرکز تایوان، قوای نظامی چین تهدید کرده است که "اقدامات هدفمند نظامی" را انجام خواهد داد.

وو کیان، سخنگوی اردوی چین با نشر بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سفر پلوسی به تایوان گفته است: "اردوی آزادی‌بخش مردم چین در سطح بلند آماده باش قرار گرفته اند و یک سلسله عملیات هدفمند نظامی را در تقابل با این [سفر پلوسی به تایوان] انجام خواهد داد تا از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین قاطعانه دفاع کند."

سخنگوی اردوی چین بدون اینکه در مورد این عملیات نظامی جزییاتی ارایه کند گفته است که این اقدامات اردوی چین به هدف "خنثا کردن دخالت خارجی" و "تلاش‌های استقلال‌طلبی تایوان" است.

ساعاتی پیش از سفر خانم پلوسی، هووا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در یک کنفرانس خبری در بیجینگ گفت: "جانب ایالات متحده مسوولیت را به دوش کشیده و در صورت نادیده گرفتن علایق امنیتی و حاکمیت ملی چین، بهای این کار را خواهد پرداخت."

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که طیاره‌های جنگی چین روز سه شنبه در تنگۀ تایوان به پرواز درآمده و چندین کشتی جنگی آن کشور از روز دوشنبه به اینسو در نزدیکی نوار آبی که چین و تایوان را از هم منقسم می‌کند، لنگر انداخته است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه گفت که سفر به تایوان تصمیم شخصی خانم پلوسی بوده است. او گفت: "کانگرس یک بخش مستقل و یک شاخۀ متساوی دولت امریکا است."

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد. پس از جدایی تایوان، حزب کمونست چین تعهد کرده است که تایوان را دوباره به قلمرو خود ملحق کرده و در صورت نیاز به زور نیز متوسل خواهد شد.

بر اساس قانون تایوان که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

پس از سال ۱۹۹۷ میلادی، این عالی‌ترین مقام ایالات متحده خواهد بود که به تایوان سفر می کند. نویت گنگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، در سال ۱۹۹۷ از این جزیره دیدن کرده بود.

رسانه‌های تایوانی گزارش داده اند که خانم پلوسی ناوقت شام سه شنبه به تایوان خواهد رسید و روز چهارشنبه پس از دیدار با رییس جمهور سای اینگ وین، آن جزیره را ترک خواهد کرد.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG